Çivilidağ A., "HOTEL EMPLOYEES’ MOBBING,BURNOUT,JOB SATISFACTION AND PERCEIVED ORGANIZATIONAL SUPPORT: A RESEARCH ON HOSPITALITY IN TURKEY", European Scientific Journal, vol.10, no.35, pp.1-22, 2014
<p> Günümüz iş yaşamında örgütlerdeki insan faktörü üretim ve hizmet sürecinde önemli bir unsur olarak öne çıkmaktadır. Konaklama hizmeti sunan otellerde çalışanlar da, doğrudan hizmet kalitesi ve müşteri memnuniyeti üzerinde etkili bir role sahiptirler. Bu araştırmada otel çalışanlarında etkisi olduğu düşünülen mobbing, iş doyumu, tükenmişlik ve algılanan örgütsel desteğin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, araştırma örneklemindeki 273 katılımcıya (149 erkek %54.6 ve 124 kadın %45.4 ve 18-55 yaş arası) Negative Acts Questionnaire (NAQ), Job Satisfaction Questionnaire (JSQ), Burnout Inventory (BI) ve Perceived Organizational Support Questionnaire (POSQ) uygulanmıştır. Verilere frekans, t testi, ANOVA, Kısmi korelasyon ve Çoklu Regresyon analizi uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre; otel çalışanlarında psikolojik tacizin yaygınlığı %15.8 olarak bulunmuştur. Otel çalışanlarının psikolojik taciz (mobbing), tükenmişlik, iş doyumu ve algılanan örgütsel destek düzeyleri, cinsiyet değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılık göstermezken, çalışılan pozisyon ve yaş değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılık göstermiştir. Mobbingin; tükenmişlikle olumlu ve anlamlı, iş doyumu ve algılanan örgütsel destekle olumsuz ve anlamlı ilişki gösterdiği bulunmuştur. Çoklu Regresyon Analizine göre; tükenmişliğin duygusal boyutu p<.01 düzeyinde anlamlı bir yordayıcıyken; yaş, tükenmişliğin duyarsızlaşma boyutu ve iş doyumu ise p<.05 düzeyinde anlamlı yordayıcılar oldukları belirlenmiştir. Sonuçlar, literatüre göre tartışılmış ve özellikle hizmet sektöründeki örgütlerde çalışanların yoğun kişiler arası ilişkiler, iş yoğunluğu, rol belirsizliği ve çalışma koşullarındaki olumsuzlukların mobbinge maruz kalma, tükenmişlik yaşama, iş doyumsuzluğu gibi risklerin yanı sıra bu faktörlerle ilişkili olarak örgütsel destek algılarının da düşük olmasını ortaya koyması önemlidir. Gelecekte yapılacak araştırmalarda konaklama alanında veya farklı örgütsel yapılarda çalışanların ve örgütlerin verimliliği üzerinde etkisi olan faktörlere yönelik araştırmalar yapılabilir.</p> <p> <em>Keywords:</em> Hotel Employees, Mobbing, Job Satisfaction, Burnout, Organizational Support.</p>