Çivilidağ A., "Ortaöğretimde Öğrenim Gören Ergenlerin Sosyal Beceri Düzeylerine Yönelik Bir Analiz: Antalya İli Örneği", Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, ss.38-50, 2012
<p> Bu araGtırmada ortaöğretimde öğrenim gören ergenlerin sosyal beceri düzeylerinin cinsiyet, sınıf ve alan değiGkenlerine göre incelenmesi amaçlanmıGtır. AraGtırma Antalya il merkezinde seçkisiz (random) örneklem yoluyla belirlenen iki Anadolu lisesindeki 390 ergenin (236 kız ergen %60,5 orana sahip, 154 erkek ergen %39,5 orana sahip) gönüllü katılımı ile yapılmıGtır. AraGtırma, 2011-2012 eğitim ve öğretim yılında öğrenim gören ergenlere araGtırmacı tarafından kiGisel bilgi formu ve sosyal beceri envanteri uygulanarak yapılmıGtır. Sosyal beceri envanteri (SBE) Riggio (1986) tarafından geliGtirilmiG ve envanterin Türkçeye uyarlanması Yüksel (1998) tarafından yapılmıGtır. AraGtırmadan elde edilen sonuçlara göre; kız ergenlerin sosyal beceri alt boyut puan ortalamalarının duyuGsal anlatımcılık, duyuGsal duyarlık ve sosyal kontrol alt boyutlarının erkek ergenlere göre anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu bulunurken, erkek ergenlerin duyuGsal kontrol alt boyut puan ortalamasının kız ergenlere göre anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu bulunmuGtur. Alan değiGkenine göre TM alanındaki ergenlerin sosyal beceri alt boyut puan ortalamalarının sosyal anlatımcılık, sosyal duyarlık ve sosyal kontrol alt boyutları bakımından FM alanındaki ergenlerden anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu belirlenmiGtir. Sınıf düzeyi değiGkenine göre 9.Sınıf ergenlerinin duyuGsal anlatımcılık, duyuGsal duyarlık, sosyal anlatımcılık, sosyal duyarlık ve sosyal kontrol alt boyut puan ortalamaları bakımından diğer sınıflardan anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu bulunmuGtur.</p>