Integrating Sustainable Development into Early Childhood Education: An Effort through Modules and Professional Development


Creative Commons License

Güler Yıldız T.(Yürütücü), Pamuk D., Elmas R., Pamuk S., Haktanır G.

Diğer Uluslararası Fon Programları, 2020 - 2022

  • Proje Türü: Diğer Uluslararası Fon Programları
  • Başlama Tarihi: Ocak 2020
  • Bitiş Tarihi: Temmuz 2022

Proje Özeti

Okul öncesi öğretmenlerinin sürdürülebilirlik için eğitim konusundaki farkındalıklarını artırmak ve sürdürülebilirlik için eğitim uygulamalarını okul öncesi eğitim programı ile bütünleştirmek amacıyla yürütülen bu projede, karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Sürdürülebilirliğin üç boyutunu içeren 7R temaları (azaltma, yeniden kullanma, saygı duyma, sorgulama, yansıtma, kaynakları eşit paylaşma, geri dönüşüm) kapsamında bir öğretmen mesleki gelişim programı ve eğitim modülleri geliştirilmiştir. Öğretmenlerin mesleki gelişim ihtiyaçlarını belirlemek için 1126; sürdürülebilirlik için eğitim konusundaki bilgi, tutum ve uygulamalarını belirlemek için ise 366 okul öncesi öğretmeninden nicel veri toplanmıştır. Öğretmenlerin ihtiyaçları doğrultusunda mesleki gelişim programının ve modüllerin ilk taslağı oluşturulmuş ve ilk pilot çalışma 14 okul öncesi öğretmeni ile yapılmıştır. Mesleki gelişim programı ve modüller revize edilerek ikinci pilot çalışma farklı bir grupta yine 14 okul öncesi öğretmeninin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. İkinci pilot uygulama ardından mesleki gelişim programı ve modüller son kez revize edilerek asıl uygulama için başvurular arasından 14 okul öncesi öğretmeni seçilmiştir. Mesleki gelişim programı ve modüller çoklu değerlendirmeler ve katılımcıların dönütleri ile son halini almıştır. Sürdürülebilirliği Okul Öncesi Eğitime Entegre Etmek: Modüler Bir Mesleki Gelişim Projesi Öğretmen Rehber Kitabı (Ek-1) hazırlanmıştır. Son uygulamaya katılan gönüllü üç öğretmen ile bir durum çalışması yürütülmüştür. Bu öğretmenlerle ön, son ve takip görüşmeleri gerçekleştirilmiş ve sınıf uygulamaları haftada bir tam gün olmak üzere altı hafta süre ile gözlemlenmiştir.  Öğretmenlerle yapılan görüşmelerde, mesleki gelişim programına yönelik görüşleri alınmıştır. Öğretmenlerin mesleki gelişim ihtiyaçları; sürdürülebilirlikle ilgili farkındalık ve bilgi düzeylerinin artırılması ve eğitim uygulamalarını sürdürülebilirlik unsurları ile bütünleştirmeleri olarak belirlenmiştir. Mesleki gelişim programına katılan öğretmenlerle yapılan görüşmeler ve bu öğretmenlerin sınıflarında gerçekleştirilen gözlemler sonucunda; programın sürdürülebilirliğe ilişkin farkındalık oluşturduğu, bilgi düzeylerini artırdığı ve yaşam alışkanlıklarını sorgulattığı bulunmuştur. Sınıf içi gözlemler sonucunda, öğretmenlerin mesleki gelişim programı eğitiminde edindikleri bilgileri, eğitim uygulamalarına yansıtmaya başladıkları görülmüştür.