İNTERNET ÇAĞINDA MEDYA EĞİTİMİNİ YENİDEN DÜŞÜNMEK: MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİNİN ÖNEMİ


Zaimoğlu G.

İletişim ve Sanat, sa.5, ss.46-70, 2022 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Derleme
  • Basım Tarihi: 2022
  • Dergi Adı: İletişim ve Sanat
  • Sayfa Sayıları: ss.46-70
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özet

Kitle iletişim araçları ortaya çıktığı tarihlerden itibaren toplumsal, siyasal, ekonomik vb. alanda etkili olagelmişlerdir. Örneğin matbaanın yarattığı etki göz önüne alındığında sadece bir baskı teknolojisi olarak değerlendirilememesinin temel nedeni onun toplumsal ve siyasal alanı dönüştürücü gücünden kaynaklanmaktadır. Her kitle iletişim aracı ortaya çıktığı çağın koşullarını etkilediği gibi çağımızda da internet teknolojilerinin yarattığı değişim ve dönüşümler ön plana çıkmaktadır. İnternetin ortaya çıkışı ile birlikte iletişimde klasik “kaynaktan alıcıya giden mesaj” döneminin bittiği çağımızda sosyal medya kullanan her bireyin bir içerik tüketicisi olmasının yanı sıra aynı zamanda bir medya içerik üreticisi olduğu anlaşılmaktadır. Bununla birlikte internet ve sosyal medyanın sunduğu avantajların yanı sıra dezavantajları bulunmaktadır. Bireylerin hayatını kuşatan bu yeni teknolojinin sunduğu avantajları iyi kullanabilmesinin yanı sıra dezavantajlarının neler olduğunu farkında olması yaşadığımız çağda önem arz etmektedir. Bu çalışma hâlihazırda ortaöğretim düzeyinde verilen medya okuryazarlığı dersinin önemi bu bağlam üzerinden değerlendirilmeye çalışılmıştır.

Bu çerçevede medya okuryazarlığı dersi yeni medya çağında haber üretimi, demokrasi, iletişim/ifade özgürlüğü, kamusal alan ve yeni medya gibi temel kavramların yanı sıra siber zorbalık, internetin ticari ve sosyal boyutu (yeni iletişim ortamından kullanıcıların ne yaptığı ve yeni iletişim ortamının kullanıcılara ne yaptığı) başlıkları üzerinden tartışılmıştır. Bu başlıklar en temel sorunların anlaşılması adına oluşturulmuştur. Başlıklar altında ilk olarak başlıklar çerçevesinde eğitimin önemine dikkat çekilmiş ve son olarak kullanıcı odaklı medyada iletişim eğitiminin önemi başlığı altında iletişim eğitiminin neden meslek uzmanları tarafından verilmesi gerektiği tartışılmıştır.

Çalışmada medya okuryazarlığı dersinin zorunlu ders olarak müfredata eklenmesi ve son olarak meslek uzmanları tarafından verilmesi gerektiği nedenleri ile birlikte açıklanmaya çalışılmıştır.