Bu çalışmada ilköğretim okul müdürlerinin öğretmenleri ile birlikte
kendilerini takım olarak algılama düzeylerinin belirlenmesi için bir ölçek
geliştirilmesi amaçlanmıştır. Denemelik 50 madde, 130 ilköğretim okul
müdürüne uygulanmıştır. AFA sonucunda üç faktörde toplanan ve
faktörlerde yeterli madde-faktör yüküne sahip 32 madde seçilmiştir.
Elde edilen 32 maddelik ölçeğin bir genel yapı (takım algısı) ve uzmanlar
tarafından adlandırılan üç boyutu (Bağlılık ve İşbirliği, Takım Ruhu, İş
Doyumu ve Güven) ölçüp ölçmediğine ilişkin yapı geçerliği
çalışması,DFAve HFA ile yapılmıştır. Birleşik ölçekve alt ölçeklerin
güvenirlikleri için Cronbach Alpha ve McDonald Omegakatsayıları
hesaplanmıştır. Sonuçta bir genel faktör ve üç alt faktörden oluşan
geçerli ve güvenilir bir “takım algısı ölçeği” elde edilmiştir.
This study aims to develop a scale to determine how primary education school
principals perceive themselves and teachers at their schools as a team. The 50
item scale was administered to 130 primary education school principals. As a
result of AFA, 32 items which were accumulated in three factors and had the
sufficient item-factor loading were selected. For construct validity, DFA and
HFA were conducted to determine whether or not the scale measured the
general structure of the scale (team perception) and its three dimensions named
by the experts (adherence and collaboration, team spirit, job satisfaction and
trust). For the reliability of the combined scale and the subscales, Cronbach
Alpha and McDonald Omega coefficients were calculated. As a result, a reliable
and a valid scale that comprises a general factor and three sub factors were
obtained.