İlköğretim Okul Yöneticilerine Yönelik Takım Algısı Ölçeği Geliştirme Çalışması


Atılgan H., Demirtaş H., AKSU M., silman f.

EGE EĞİTİM DERGİSİ, cilt.11, sa.2, ss.20-44, 2010 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 11 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2010
  • Dergi Adı: EGE EĞİTİM DERGİSİ
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.20-44
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada ilköğretim okul müdürlerinin öğretmenleri ile birlikte 
kendilerini takım olarak algılama düzeylerinin belirlenmesi için bir ölçek
geliştirilmesi amaçlanmıştır. Denemelik 50 madde, 130 ilköğretim okul 
müdürüne uygulanmıştır. AFA sonucunda üç faktörde toplanan ve 
faktörlerde yeterli madde-faktör yüküne sahip 32 madde seçilmiştir. 
Elde edilen 32 maddelik ölçeğin bir genel yapı (takım algısı) ve uzmanlar 
tarafından adlandırılan üç boyutu (Bağlılık ve İşbirliği, Takım Ruhu, İş 
Doyumu ve Güven) ölçüp ölçmediğine ilişkin yapı geçerliği 
çalışması,DFAve HFA ile yapılmıştır. Birleşik ölçekve alt ölçeklerin 
güvenirlikleri için Cronbach Alpha ve McDonald Omegakatsayıları 
hesaplanmıştır. Sonuçta bir genel faktör ve üç alt faktörden oluşan 
geçerli ve güvenilir bir “takım algısı ölçeği” elde edilmiştir.
This study aims to develop a scale to determine how primary education school 
principals perceive themselves and teachers at their schools as a team. The 50 
item scale was administered to 130 primary education school principals. As a 
result of AFA, 32 items which were accumulated in three factors and had the 
sufficient item-factor loading were selected. For construct validity, DFA and 
HFA were conducted to determine whether or not the scale measured the 
general structure of the scale (team perception) and its three dimensions named 
by the experts (adherence and collaboration, team spirit, job satisfaction and 
trust). For the reliability of the combined scale and the subscales, Cronbach 
Alpha and McDonald Omega coefficients were calculated. As a result, a reliable 
and a valid scale that comprises a general factor and three sub factors were 
obtained.