REKLAMLARIN İDARİ DENETİMİ: TELEVİZYON REKLAMLARINA İLİŞKİN REKLAM KURULU KARARLARININ ANALİZİ


KÜKRER Ö., ÇELİK Y.

Gümüşhane Üniversitesi İletişim Faküktesi Dergisi, cilt.4, sa.1, ss.220-252, 2016 (Hakemsiz Dergi)

Özet

Bu makalede reklamların yasal denetimiyle yetkili olan mercilerden biri olan ve Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü bünyesinde yer alan Reklam Kurulu’nun kararları incelenmektedir. Bu bağlamda, çalışmada 2011-2015 yılları arasında Reklam Kurulu’nun televizyon reklamlarına ilişkin verdiği kararlara odaklanılmıştır. Reklam kurulu kararları içerik analizi yöntemiyle incelenecektir. Bu çerçevede, içerik analizinde kullanılacak temel kategoriler, şikâyet edilen kuruluş, kararın alındığı yıl, ürün/hizmet kategorisi, reklam yayın tarihi, ceza verilen kuruluş türü, karar sonucu, yasal düzenlemelere aykırı olan hususlar ve verilen ceza miktarı olarak belirlenmiştir. Araştırma sonucunda 2011-2015 yılları arasındaki dönemde Reklam Kurulu’nun televizyon reklamları ile ilgili 873 karar verdiği tespit edilmiştir. İnceleme kapsamında yer alan dönemde Reklam Kurulu’na en çok şikâyet edilen kuruluşlar, en çok başvurunun yapıldığı ürün/hizmet kategorisi, en sık ihlal edilen yasal düzenlemeler, yıllara göre Reklam Kurulu kararların dağılımı, televizyon reklamlarına verilen idari para cezaları, reklamı durdurma cezaları, reklamı düzeltme cezaları, televizyon reklamları için belirlenen ceza miktarları saptanmıştır.