Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü Öğrencilerinin Sağlık Okuryazarlığı Düzeyleri


MUSLU L., Çifçi Ş., Aktaş E. N.

8th International Congress on New Trends in Education - ICONTE, Antalya, Türkiye, 18 - 20 Mayıs 2017, ss.127

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.127
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmadaki amacımız Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (PDR)  Bölümü öğrencilerinin Sağlık okuryazarlığı (SOY) düzeylerinin belirlenmesidir.Tanımlayıcı-kesitsel tipteki bu araştırma 2016-2017 eğitim ve öğretim yılı güz yarıyılında Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi PDR Bölümünden, araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden öğrenciler (n=226) ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın verileri araştırmacılar tarafından oluşturulan demografik soru formu ve Avrupa Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği (ASOY-TR)ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde lisanslı SPSS 23.0 paket programı kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin %61.1’i kadın, %38.9'u erkek ve ortalama yaşları 20.79±1.91 yıldır. Öğrencilerin genel ağırlıklı not ortalaması 3.12 ± 0.38’dir. Öğrencilerin %42.0’si yurtta, % 31.9’uevde kalmaktadır. Öğrencilerin SOY puan ortalaması 33,64 ± 6,91 olarak bulunmuştur. Sağlık okuryazarlığı ölçeği alt boyutlarına göre öğrencilerin %49,6’sının yetersiz ve sorunlu-sınırlı SOY düzeyine sahip olduğu görülmektedir. Daha büyük örneklemle çalışmanın tekrarlanması, teorik bilginin yanı sıra SOY’nın geliştirilmesine yönelik girişimlerin yapılması önerilebilir.

 

Anahtar kelimeler: Sağlık okuryazarlığı, Akademik başarı, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık

Abstract

The paper aims to determine the levels of Health Literacy of Students in Guidance and Psychological Counseling. This research was conducted voluntarily with students (n=226) at the department of Guidance and Psychological Counseling of Akdeniz University at Faculty of Educational Sciences in 2016-2017academic year in fall semester. The data of the study were gathered with the demographic question form and ASOY-TR which were generated by the researchers. In order to evaluate the data, SPSS 23.0 was used as a licensed-packaged software.According to the results of the study, 61% percentage of the students participated in the research were female while the remaining 38,9% percentage of the students were male and the average age was 20.79 ± 1,91years. The cumulative grade point average of the students was 3.12 ± 0.38. The average health literacy points of the students was determined as 33,64±6,9. According to the sub-dimension of Health literacy, it was stated that 49,6% percentage of the students had inadequate and problematic- limited health literacy. It was recommended that the study should be repeated with a larger sample and besides the theoretical knowledge, some attempts could be made for the development of Health Literacy.

Keywords: Health Literacy, Guidance and Psychological Counseling, Achievement