TÜRKİYE’DEKİ İNTERNET GAZETELERİNDE REKLAM KULLANIMI VE ETİK


KILIÇ S.

1. Uluslararası Medya Çalışmaları Sempozyumu, Antalya, Türkiye, 1 - 04 Kasım 2013, cilt.1, sa.1, ss.79-90

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.79-90
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada, Türkiye’deki internet gazetelerinde kullanılan reklamların türleri ve bunların habercilik etiği açısından incelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmada bu amaç doğrultusunda Türkiye’de en sık ziyaret edilen 50 internet sitesi içinde yer alan internet gazeteleri örneklem olarak seçilmiştir. Tüm dünyada güncel olarak internet sitelerinin ziyaret edilme sıklığını yayımlayan Alexa.com adlı siteden alınan verilere göre örnekleme dahil edilen internet gazeteleri sırasıyla; milliyet.com.tr, hurriyet.com.tr, ensonhaber.com, haberturk.com, sabah.com.tr, internethaber.com, gazetevatan.com, haber7.com, haberler.com ve haber365.com’dur. Örneklem seçiminde böyle bir yol izlenmesinin nedeni ise internet gazetelerinde tirajın karşılığı olan erişimin yani ziyaret edilme sıklığının hem reklam verenler hem de okurlar açısından en temel kriter olmasıdır. Yapılan incelemede veri toplama tekniği olarak içerik analizi kullanılmıştır. Bu çalışma, reklamların kullanılma biçimleri bakımından günümüzde oldukça geniş bir okur kitlesine ulaşan Türkiye’deki internet gazetelerinin etik anlayışının ortaya konulması bakımından önemlidir. Çalışmanın sonunda internet gazetelerinde reklam ve haber arasındaki ayrımın ortadan kalktığı tespit edilmiştir.

This study aimed to examine the types of advertisements used in Turkish internet newspapers, and to evaluate them in terms of press ethics.  To this end, the study population included 50 internet newspapers from the 50 most commonly visited internet sites in Turkey. Depending on data obtained from Alexa.com, which publishes the visitor frequency of internet sites worldwide, the following internet newspapers were included in study population: milliyet.com.tr, hurriyet.com.tr, ensonhaber.com, haberturk.com, sabah.com.tr, internethaber.com, gazetevatan.com, haber7.com, haberler.com and haber365.com. The reason for using the sampling methodology is related to the fact that access or frequency of visit corresponds to the circulation of Internet newspapers, and it is the basic criterion for both advertisers and readers.  In the examination, the data collection technique used was content analysis.  This study is of value since it can reveal the ethical approach of Turkish internet newspapers, which reach a large target audience, with reference to the way advertisements are used.  At the end of study, it was noted that there is no differentiation between advertisements and news in internet newspapers.