Hegemonik Erkekliğin Medyadaki İnşası ve Temsili: Survivor 2017 Program İncelemesi


KARADUMAN S., ADALI AYDIN G.

Middle Black Sea Journal of Communication Studies, cilt.2, sa.2, ss.26-40, 2017 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 2 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2017
  • Dergi Adı: Middle Black Sea Journal of Communication Studies
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Asos İndeks
  • Sayfa Sayıları: ss.26-40
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Kadınlık ve erkeklik rolleri toplumsal yapı içerisinde gündelik yaşam pratikleri ve cinsiyete ilişkin toplumsal mekanizmalarla yeniden inşa edilmektedir. Ancak bu inşa süreci sadece var olmakla kalmaz, bu var edilen cinsiyetçi yapının ataerkil ideolojinin kodlarıyla pekiştirilmesi ve devamlılığının gelmesi gerekmektedir. İşte bu noktada egemen toplumsal değerlerin üretilmesinde ve kimlik oluşumunda önemli rol oynayan medya devreye girer ve bu değerler sistemini içerik üretimleriyle yeniden inşa ederek dolaşıma sokar. Özellikle televizyon ve üretimleri, toplumsal cinsiyete ilişkin egemen düşünce ve davranış kalıplarını yeniden üretmede ve iletmede çok etkin bir araç konumundadır. Bu çalışma Türkiye’de özellikle 2000’li yıllardan sonra hız kazanan erkeklik çalışmalarının merkezinde tartışılan hegemonik erkekliğin inşası ve toplumsal dinamikleri özelinde, bu dinamiklerin üretilme alanlarından biri olan televizyon programlarını söylemsel düzlemde ele almaktadır. 2005 yılından bu yana yayınlanan ve izlenme oranlarının yüksekliği ile dikkat çeken reality televizyon şovu Survivor 2017 yarışması, erkek egemen söylemelerin oldukça fazla üretildiği medya üretimlerinden biridir. Medyadaki toplumsal cinsiyet temsillerinin stereotiplerinin incelendiği bu çalışmada, “hegemonik erkeklik söylemleri, erkeklik ve kadınlığa ilişkin egemen normlar, kodlar ve rollere ait cinsiyetçi söylemler aracılığıyla medya metinlerinde nasıl üretilmektedir?” sorusuna eleştirel söylem çözümlemesi uygulanarak yanıt aranmıştır. Yapılan analiz sonucu, hegemonik erkeklik söylemlerinin program içinde sıklıkla üretildiği sonucuna varılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Erkeklik(ler), Hegemonik Erkeklik, TV Programları, Survivor 2017.

Roles of men and women are constructed in the social structure by practices of daily living and social mechanisms related to sex and gender. However, the process of gender construction as a sexist structure does not simply exist, it has to be reinforced by codes of patriarchal ideology in order to subsist. Herein, mass media which is highly functional in the formation of dominant social values and identity comes into play and reconstruct and recirculate this system of values through content production. Especially, television and its products are highly instrumental in communication and reproduction of hegemonic mindscapes and stereotypes related to gender. Specific to construction of hegemonic masculinity and its social dynamics, widely discussed at the core of masculinity studies which gained momentum after 2000s in Turkey, this study deals with the discourse of television programs which are one constituent of production fields of a forementioned dynamics. The reality television show Survivor, which is broadcasted since 2005, draws attention for its very high ratings and it is one of the mass media productions in which patriarchal discourses are considerably reproduced. In this study, examining gender stereotypes in the mass media, applying critical discourse analysis we attempt to find an answer to the question “How are discourses of hegemonic masculinities reproduced in mass media texts through codes, sexist discourses about roles and prevailing norms related to masculinity and femininity?”. The results indicate that discourses of hegemonic masculinity are frequently reproduced in the television program.

Key Words: Masculinitie(s), Hegemonic Masculinity, TV Shows, Survivor 2017