Tatil Kararlarında Aile Üyelerinin Rolü: Antalya ilinde Tatil Yapan Aileler Üzerine Bir Araştırma


ÇAKICI A. C., İYİTOĞLU V.

Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.21, sa.1, ss.117-134, 2012 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 21 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2012
  • Dergi Adı: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.117-134
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Günümüzde tatil pazarının yaklaşık üçte birini aile tatil pazarı oluşturmakta ve giderek önemini artırmaktadır. Bu nedenle, bu pazar bölümünün tatil kararlarına ilişkin daha fazla ve daha net bilgiye ihtiyaç duyulmaktadır. Aile tatil pazarı üzerinde yapılan bu araştırmanın amacı; çekirdek aile üyelerinin, aile tatil kararlarında ne düzeyde etkili olduklarını ortaya çıkarmaktır. Antalya’ya tatile gelen aileler üzerinde, 2008 yılı Temmuz-Ağustos aylarında, kolayda örnekleme yöntemiyle bir araştırma yapılmıştır. Havaalanında bekleyen ailelere yüz yüze uygulama sonunda 574 kullanılabilir anket sayısına ulaşılmıştır. Araştırmanın sonunda, aile tatil kararlarında en etkili aile üyesinin, belirgin olarak anne olduğu tespit edilmiştir. Anne; tatil ihtiyacının ortaya çıkması, tatil bilgisinin toplanması, destinasyon ve konaklama tesisinin seçimi ve tatil memnuniyetinin belirlenmesi kararlarında baskın bulunmuştur. Bununla birlikte anne, tatil zamanının, tatil süresinin ve tatil aktivitelerinin belirlenmesi ile genel olarak tatile gidip gitmeme kararlarında ise baba ile ortak karar almaktadır. Bu sonuç, destinasyon ve turizm işletmelerinin, başta tutundurma olmak üzere diğer pazarlama faaliyetlerini geliştirirken, ağırlıklı olarak annelere odaklanmaları gerektiğini açıkça göstermektedir. 

Today family holiday market, a gradually increasing market, constitutes around one third of holiday market. Therefore, it is needed more and clear information related to vacation decisions of this part of holiday market. The purpose of this research conducted on market of family vacation is to reveal in what degrees the members of nuclear family influence the decisions of family vacation. A research was conducted on families coming to Antalya for holiday in July-August in 2008 through convenience sampling method. As a result of face to face interview with families waiting at the airport, 574 useable questionnaires were collected. As a result of the study, the most influential member of family on family vacation decisions was specifically determined to be the mother. Mother was found to be dominant in the decisions of the emergence of the need for vacation, collection of vacation information, the choice of destination and accommodation facilities and the determination of the pleasure of vacation. Moreover, she acted jointly with father in the decisions of the time of vacation, the duration of vacation, the determination of vacation activities and taking a vacation or not. These results clearly indicated that destination and tourism establishments must focus on mothers in marketing activities, especially promotion