Bakım Hizmetlerine Meslek Elemanı Yetiştirme Sürecinde Dikey Geçiş Sorunsalı


Pekesen M.

7. International Medicine and Health Sciences Researches Congress (UTSAK), Ankara, Türkiye, 28 - 29 Ağustos 2021, cilt.1, sa.241, ss.402-407

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.402-407
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özet

Amaç: Bu çalışmanın amacı ülkemizde bakım hizmetleri alanında nitelikli ara eleman ihtiyacını karşılamaya yönelik meslek elemanı yetiştiren yaşlı bakımı ön lisans programı öğrencilerinin bu programı alanda çalışmaktan ziyade, Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile lisans eğitimine geçiş için tercih ettiklerine dikkat çekmektir. Gereç ve Yöntem: Ülkemizde 2005 yılından bu yana eğitim veren, bugün sayıları yüzün üzerinde olan (101) ve yaklaşık 40.000 mezun veren yaşlı bakım programları üniversitelerin sağlık hizmetleri meslek yüksekokulları bünyesinde yer almaktadır. Ancak ülkemizde bakım hizmetleri alanına meslek elemanı yetiştiren yaşlı bakımı programı öğrencilerinin, bu programları lisans programlarına geçişin kolay yolu olarak algıladıkları görülmektedir. Burada şu soru akla gelmelidir; “Günümüzde olduğu gibi yakın gelecekte de kurumsal olmayan bakım hizmetleri alanında, kayıt dışı istihdam kaynağı olan aile bakım verenleri ya da ucuz işgücü kaynağı göçmenler mi yine baş aktörler olacak? Bulgular: Yaşlı bakım programlarında görev alan öğretim elemanlarının daha ilk dersinde öğrencilerin DGS ile lisans eğitime geçiş amaçlı programı tercih ettikleri gün yüzüne çıkmaktadır. Öğrencilerin bu stratejileri nitelikli bakım elemanı yetiştirmeyi ilke edinmiş öğretim elamanlarının sıklıkla yaşadığı bir hayal kırıklığıdır. Buradaki temel sıkıntı bu durumun öğretim elemanlarının motivasyonunu bozan bir yüzleşme olmasının yanı sıra, yaşlı bakım programına gelen öğrencilerin bu alanda çalışma konusundaki isteksizlikleridir. Sonuç: Açılış amacından uzaklaşmış bir pozisyonda istihdam durumuna bakılmaksızın hızla artan bu programların kontrolsüz açılmalarını önleyici denetim mekanizması geliştirilmelidir. Yaşlı bakım hizmetleri eğitimi almış ve bu alanda görev alacak gençlerin iş gücünü kazanabilmek adına toplumda teşvik ve motive edici stratejik planların ivedilikle hazırlanması gerekmektedir. Bu kapsamda yaşlılık politikalarında ve kalkınma planlarında ele alınan bakım hizmetleri yalnızca hizmet modeli olarak değil hizmeti sunacak nitelikli ve eğitimli meslek elemanları açısından da ele alınmalıdır.

Anahtar Kelimeler: Bakım Hizmetleri, Yaşlı Bakımı, Yaşlı Bakımı Programı, Dikey Geçiş Sınavı

Objective: The aim of this study is to draw attention to the fact that the elderly care associate degree program students, who train professional personnel to meet the need for qualified intermediate personnel in the field of care services in our country, prefer this program for the transition to undergraduate education with the Vertical Transfer Exam (DGS) rather than working in the field. Materials and Methods: Elderly care programs, which have been providing education in our country since 2005, today numbering over a hundred (101) and producing approximately 40,000 graduates, are included in the health services vocational schools of universities. However, it is seen that the students of the elderly care program, who train professional staff in the field of care services in our country, perceive these programs as an easy way to transition to undergraduate programs. Here the following question should come to mind; “Will family caregivers with unregistered employment or immigrants as a source of cheap labor still be the main actors in the field of non-institutional care services in the near future as they are today? Results: It has come to light that in the first lesson of the instructors working in the elderly care programs, the students preferred the program for the transition to undergraduate education with DGS. These strategies of students are a disappointment frequently experienced by instructors who adopt the principle of raising qualified caregivers. The main problem here is that this situation is a confrontation that disrupts the motivation of the instructors, as well as the reluctance of the students who come to the elderly care program to work in this field. Conclusion: A control mechanism should be developed to prevent the uncontrolled opening of these programs, which are increasing rapidly, regardless of the employment situation in a position that has moved away from the purpose of the opening. Encouraging and motivating strategic plans in the society should be prepared urgently in order to gain the workforce of young people who have received training in elderly care services and will take part in this field. In this context, care services that are addressed in old age policies and development plans should be considered not only as a service model but also in terms of qualified and educated professionals who will provide the service.

Keywords: Care Services, Elderly Care, Elderly Care Program, Vertical Transfer Exam