Predictors of Leadership for Turkish Teachers


APAYDIN Ç., Vilkinas T., Cartan G.

ANKARA ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ DERGİSİ, cilt.44, sa.1, ss.107-129, 2011 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmanın amacı sınıf içinde ortaöğretim
öğretmenlerinin liderlik davranışlarını incelemektir. Bu amaçla,
Bütünleştirilmiş Rekabet Değerleri Çerçevesi (Integrated Competing
Values Framework) ölçme aracı 300 ortaöğretim öğretmenine
uygulanmıştır. Verilerin analizinde tekrarlı ölçümler için ANOVA ve
çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Çoklu regresyon analizinin
sonucunda; Kurtarıcı, Geliştirici ve Girişimci boyutları en güçlü etkili
liderlik belirleyicileri olarak bulunmuştur. Bu araştırmanın bulgularına
göre cinsiyete göre liderlik rollerinde anlamlı farklılık
bulunmamaktadır. Araştırmada Bütünleştirilmiş Rekabet Değerleri
Çerçevesi?nin altı işlevsel rolü olan Kurtarıcı, Geliştirici, Yenilikçi,
Girişimci, Gözlemci ve Bütünleştirici boyutları gösterilmiş, Kurtarıcı
ile Gözlemci boyutları arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir.