Moda Sektöründe Yeni Dijital Uygulamalar Üzerine Bir İnceleme


Bayraktar F.

21. Yüzyılda İletişim ve Sanat, Salih Gürbüz, Editör, Necmettin Erbakan Üniversitesi Yayınları, Konya, ss.179-184, 2021

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Diğer
  • Basım Tarihi: 2021
  • Yayınevi: Necmettin Erbakan Üniversitesi Yayınları
  • Basıldığı Şehir: Konya
  • Sayfa Sayıları: ss.179-184
  • Editörler: Salih Gürbüz, Editör
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

MODA SEKTÖRÜNDE YENİ DİJİTAL UYGULAMALAR ÜZERİNE BİR İNCELEME

Özet

Dijitalleşme ile birlikte günümüzde zaman ve mekân sınırları ortadan kalkmış, her türlü bilgiye hızlı ve etkili erişim sağlayan dijital teknolojiler sayesinde insanların davranışları, yaşam tarzları ve alışkanlıkları değişmeye başlamıştır. Son yıllarda ki bu hızlı değişimlerin sonucunda, moda sektöründeki firmalar, modanın dijital platformlarda sunulması gerçeği ile karşı karşıya kalmışlardır. 2020 yılının başından bu yana dünyada yaşanılan Covid-19 salgını nedeni ile fiziksel alanlara gelen kısıtlamalar bu süreci hızlandırmış, bir anlam da zorunlu hale getirmiştir. Moda markalarının müşterileri ile iletişime geçtikleri fiziksel noktaların kapanması ile dijital platformlar ön plana çıkmıştır. Moda sektöründe ki yeni dijital uygulamaları incelemeyi amaçlayan bu araştırmada; moda sektöründe her yıl belirli periyotlarla gerçekleştirilen moda haftaları ve fiziksel defilelerin dijital ortamlara taşındığı, fiziksel mağazaların yerini ise dijital mağazaların aldığı belirlenmiştir. Dijital tasarım, üretim ve sunum yazılımlarının kullanımı da sektörde yaygınlaşmaya başlamıştır. Hazır giyim, moda ve tekstil sektörünün petrol endüstrisinden sonra küresel düzeyde en çok kirliliğe yol açan sektör olduğu düşünüldüğünde, dijital teknolojilerin kullanımının su sarfiyatı, enerji harcaması ve karbon salınımının düşürülmesine katkı sağlayacağı açıktır. Bu teknolojilerin kullanımı firmalara dijital dünyada ürünlerini hazırlama, sergileme ve pazarlama imkânı sağlarken, tekstil ve moda sektörüne de daha çevreci ve sürdürülebilir üretim modelleri sunacaktır.

Anahtar Kelimeler: Moda sektörü, Dijitalleşme, Dijital uygulamalar