Muhasebe meslek mensubu adaylarının mesleğe ilişkin algısı: Antalya örneği


Ciğer A., Kınay B.

8th INTERNATIONAL CONGRESS ON ACCOUNTING AND FINANCE RESEARCH, Malatya, Türkiye, 4 - 07 Kasım 2021, ss.50-64

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Malatya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.50-64
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Çalışmanın amacı, serbest muhasebeci mali müşavir (SMMM) stajyerlerinin (aday meslek mensubu) mesleğe ilişkin algılarını ölçmektir. Bu amaçla Antalya SMMM odasına kayıtlı 348 meslek mensubu adayından 152 tanesine yüz yüze anket uygulanmış olup 108 anket analize uygun bulunmuştur. Çalışmada Saeman ve Crooker’ın (1999) “Student perceptions of the profession and its effect on decisions to major in accounting” araştırmasındaki ölçekler uyarlanmıştır. Bu ölçekler muhasebe meslek algılarını ifade eden 36 terim ve 30 terimden oluşan yaratıcılık kişilik ölçeğidir. Ölçekler kullanılarak meslek adaylarının doğuştan gelen yaratıcılık düzeyleri de hesaba katılarak meslek algısı arasındaki ilişki ve demografik özelliklerle ilişkisi ortaya konmaya çalışılmıştır. Buna göre araştırmadan elde edilen veriler, SPSS 25.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Veriler değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel metotlar kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda adayların mesleği ilgi çekici buldukları ancak yaratıcılık eğiliminde olmadıkları ortaya çıkmıştır. Günümüzde iş ortamındaki değişikliklerin daha yaratıcı bireylere ihtiyaç duyması, yaratıcılık konusunda mesleğe giriş yapmadan önce bireylerin kendilerini bu konuda geliştirmesini gerektirmektedir. Ölçeğin Türkiye’de ilk defa uyarlanması ve az sayıda kişiye uygulanması çalışmanın sınırlılığını oluşturmaktadır. 

The aim of the study is to measure the perceptions of the certified public accountant (CPA) trainees (accounting professional candidate) about the profession. For this purpose, face-to-face questionnaires were applied to 152 of 348 professional member candidates registered in Antalya CPA chamber, and 108 questionnaires were found suitable for analysis. In the study, the scales of Saeman and Crooker's (1999) "Student perceptions of the profession and its effect on decisions to major in accounting" research were adapted. These scales are the creativity personality scale consisting of 36 terms and 30 terms expressing the perceptions of the accounting profession. By using the scales, the relationship between the perception of profession and demographic characteristics was tried to be revealed by taking into account the innate creativity levels of the job candidates. Accordingly, the data obtained from the research were analyzed using SPSS 25.0. Descriptive statistical methods were used while evaluating the data. As a result of the study, it was revealed that the candidates found the profession interesting, but they did not tend to be creative. The fact that changes in the business environment today require more creative individuals requires individuals to develop themselves in this field before entering the profession in creativity. Adapting the scale for the first time in Turkey and applying it to a small number of people is the limitation of the study.