İzler Kitlenin Yeni Merakı, 140journos: “Osmanlı Torunu” Belgeseli


Akbayır M., Gül M. E.

Uluslararası İletişim Bilimleri Sepozyumu (ICOMS), Sakarya, Türkiye, 28 - 29 Aralık 2022, ss.485-496

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Sakarya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.485-496
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günümüzde izleyicilerin geleneksel medya araçlarından giderek uzaklaştıkları bilinen bir gerçektir. İzler
kitlenin yeni merakı ise sosyal paylaşım platformlarıdır. Özellikle YouTube gibi karşılıklı etkileşime açık olan
video paylaşım ağları, insanların gündelik hayatları içerisinde vazgeçilmez uğrak yerlerinin başında gelmektedir.
Yalnızca basit bir eğlence aracı olmanın da ötesinde, insanların yeni haber alma kaynakları bu paylaşım ağları
olabilmektedir. Özellikle gelişmekte olan demokrasilerde, medya üzerinde oluşturulan baskı politikaları yıpratıcı
olabilmektedir. Yıpranan, yorulan fakat yaptıkları işten vazgeçmeyen habercilerin yeni üretim alanı ise bu
paylaşım ağları olarak görülmektedir. Bu nedenlerle sosyal paylaşım ağlarına olan ilginin nedenlerinin ortaya
konulması iletişim çalışmaları adına oldukça önemlidir. Bu bağlamda “Türkiye’de gazeteciliği dönüştüren”
oluşumlardan biri olarak ele alınan 140journos’un üretimlerine ve izleyici profiline yakından bakılması
gerekmektedir. Bir habercilik türü olarak ürettikleri ilgi çekici belgeselleri altında yer alan izleyici yorumları da
üretimlerinin ne denli başarılı olarak okunduğunu ortaya koymakta bizlere yol gösterebilmektedir. Çalışmada ilk
olarak Osmanlı torunu belgeseli metin analizi yöntemiyle incelenmiştir. Daha sonra Youtube algoritmasına göre
belirlenen en popüler 20 izleyici yorumu Stuart Hall’un üçlü okuma yöntemine bağlı kalınarak alımlama analizi
yöntemiyle değerlendirilmiştir. Çalışmada izleyicilerin hâkim, müzakereci ya da karşıt okumaya ne oranda
başvurdukları ise sonuç kısmında tablolaştırılarak sunulmuştur.

In the study, the documentary “Osmanlı torunu” published on the YouTube channel 140journos is analyzed by using the reception analysis method. It is a known fact that the viewers are getting away from traditional media tools today. The new curiosity of the audience is social sharing platforms. Video sharing networks, which are open to mutual interaction, especially like YouTube, are among the indispensable places of attraction in people's daily lives. Beyond being just a simple entertainment tool, people's new sources of news can be these sharing networks. Especially in developing democracies, the pressure policies created on the media can be corrosive. The new production door of the messengers who wear out, get tired but do not give up their work is seen as sharing networks. For these reasons, revealing the reasons for the interest in social networks is very important for communication studies. In this context “formation that transforms journalism in Turkey” to the production 140journos taken in formation and it should be looked closely at the viewer profile. The audience's comments, which are under the interesting documentaries they produce as a journalism, can also show us how successfully their productions are read. For this purpose, it was aimed to evaluate 20 audience comments of the documentary “Osmanlı torunu” shared by the 140journos team through YouTube channels through the reception analysis.