Bursa Orhaneli Linyiti ve Prina Karışımlarının Dolaşımlı Akışkan Yatakta Birlikte Yakılması


VAROL M., ATIMTAY A. T., OLGUN H.

Uluslararası Katılımlı 5. Hava Kirliliği ve Kontrolü Sempozyumu, Eskişehir, Türkiye, 18 - 20 Eylül 2013, ss.496-506

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Eskişehir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.496-506
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Bu çalışmada, Bursa/Orhaneli linyiti prina ile birlikte laboratuvar ölçekli bir Dolaşımlı Akışkan Yatakta (DAY) yakılmış, emisyonlar ve iki yakıtı birlikte yakmanın optimum koşulları incelenmiştir. Kullanılan DAY sisteminin iç çapı 108 mm, yüksekliği 6 m dir. Çalışmanın amacı, hava fazlalık katsayısının (l) baca gazı emisyonlarına etkisini incelemek ve her bir test için optimum l’yı belirlemektir. Ayrıca oluşan kül de incelenmiş, sonuçların bazıları burada verilmiştir. Yakma sistemi bir dolaşımlı akışkan yatak yakıcı, bir yakıt besleme sistemi, elektrikli ısıtıcılar ve iki siklondan oluşmaktadır. Sistemin ısıl kapasitesi 30 kW’dır. Deneyler süresince O2, CO2, CO, NO ve SO2 emisyonları ABB-AO 2000 baca gazı emisyon ölçüm cihazı ile ölçülmüş ve CO, NO ve SO2 emisyonları AB ve Türk Yönetmeliği’ndeki sınır değerler ile karşılaştırılmıştır.

Deney sonuçları, yakıt karışımındaki prina oranının artmasıyla birlikte yanmanın daha ziyade yakıcı kolonun üst kısımlarında gerçekleştiğini göstermiştir. Bu nedenle, en yüksek gaz sıcaklıkları yoğun faz bölgesinde değil de daha üst bölgelerde ölçülmüştür. Ayrıca, yakıt karışımındaki prina oranı arttıkça CO emisyonu da artmaktadır. Bunun da prina içinde bulunan yüksek oranlarda uçucu maddeden kaynaklandığı sonucuna varılmıştır. Prina içinde bulunan yüksek potasyum oranından dolayı yatak içinde bir topaklaşma olmamıştır. Bunun da nedeninin potasyumun, Potasyum Silikatlar yerine ortamda bulunan kükürt ile Potasyum Sülfat veya Potasyum Kalsiyum Sülfat oluşturmasından dolayı olduğu kanıtlanmıştır.