İNGİLİZ SPORCULARIN DEĞERLERİ, TUTUMLARI VE DAVRANIŞLARI ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ


GÜRPINAR B., KAVUSSANU M., RING C.

16. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Antalya, Türkiye, 31 Ekim - 03 Kasım 2018, ss.131-132

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.131-132
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Giriş: Bu araştırma, İngiliz ve Türk sporcu öğrencilerin verilerini içeren bir kültürler arası çalışmanın ilk kısmıdır. Bu araştırmanın amacı, İngiliz sporcu öğrencilerin değerleri, tutumları ve davranışları arasındaki ilişkilerin araştırılmasıdır.

Yöntem: Altyapı Sporlarında Değerler Ölçeği-2 (YSVQ-2), Altyapı Sporlarında Ahlaki Karar Alma Tutumları Ölçeği (AMDYSQ), Sporda Prososyal ve Antisosyal Davranış Ölçeği (PABSS) ve Sporda Ahlaktan Uzaklaşma Ölçeği Kısa Formu (MDSS- S) veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Ölçekler farklı sporlardan 219 (42 kadın 177 erkek) sporcuya uygulanmıştır. Sporcuların yaşları 16-21 arasındadır. Yaş ortalaması ise 18,67 ± 1,58 yıldır. Ortalama spor deneyimi 6,36 ± 4,26 yıldır. Veriler İngiltere'nin Batı Midlands bölgesinde yaşayan sporculardan toplanmıştır.

Bulgular: Sporcu öğrencilerin ahlaki (3,77) ve yetkinlik (3,98) değerlerinin daha yüksek ortalamalara sahip oldukları belirlenmiştir. Bu sonuca paralel olarak, sporcuların Adilce Kazanmayı Koruma Tutum puanları yüksek iken (4,23), hile tutumları düşüktür (1,74). Aynı zamanda takım arkadaşlarına ve rakiplere karşı olumlu davranışlar, antisosyal davranışlardan daha yüksek olarak ortaya çıkmıştır. 8 ahlaktan uzaklaşma mekanizması arasında, sporcular en çok avantajlı karşılaştırma mekanizmasını ve en az olarak da ahlaki gerekçe (ahlaksızlığı meşrulaştırma) mekanizmasını kullanmaktadırlar.

Sonuçlar: Sonuç olarak, İngiliz sporcuların olumlu tutum ve davranışlarının olumsuz olanlardan daha yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca sporcuların değerleri, tutumları ve davranışları arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler bulunmuştur.

Introduction: This research is the first part of a cross-cultural study that includes data of English and Turkish student athletes. The aim of this research is the investigation of the relationships between values, attitudes and behaviors of English student athletes.

Method: The Youth Sport Values Questionnaire-2 (YSVQ-2), Attitudes to Moral Decision-making in Youth Sport Questionnaire (AMDYSQ), The prosocial and antisocial behavior in sport scale (PABSS) and the moral disengagement in sport scale–short (MDSS-S) used as data collection tools. The questionnaires were administered to 219 (42 female 177 male) athletes from different types of sports. The athletes were aged between 16-21 years old. The mean age was 18,67±1.58. The mean sport experience was 6,36±4,26. Data were collected from the athletes who live in the West Midlands region of England.

Results: It was determined that the moral (3,77) and competence (3,98) values of the students athletes had higher averages. Parallel to this result, the Keep Winning in Proportion attitude of the athletes received a high average (4,23), while the cheating were low (1,74). At the same time, prosocial behaviors to team mates and opponnets were higher than antisocial behaviors. Between the 8 moral disengagement mechanisms athletes mostly use advantegous comparison and lessly use moral justification.

Conclusion: As a result, it has been concluded that the positive attitudes and behaviors of British sportsmen are higher than the negative ones. Also there are some positive significant correlations found between the values,attitudes and behaviors of the athletes.