İNTERNET BAĞIMLILIĞI KONULU DİJİTAL SOSYAL REKLAMA YÖNELİK TÜKETİCİ TEPKİLERİ: #İNTERNETİTADINDAKULLAN REKLAM KAMPANYASININ YOUTUBE YORUMLARININ İNCELENMESİ


Creative Commons License

Aydoğan H.

2. ULUSLARARASI DİJİTAL İŞLETME, YÖNETİM VE EKONOMİ KONGRESİ, Mersin, Türkiye, 9 - 11 Eylül 2022, ss.44-45

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Mersin
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.44-45
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İletişim ve internet teknolojilerinin gelişmesine koşut olarak insanların gündelik yaşam pratiklerinde önemli değişimler meydana gelmiştir. Özellikle COVID-19 salgını döneminde salgının ilerlemesini önlemek amacıyla uygulanan karantina tedbirleri kapsamında insanlar evlere kapanmış ve bu süreçte iletişim kurma ve iş yaşamlarını idame ettirme gibi gereksinimleri internet kullanımlarında artışa sebebiyet vermiştir. Yaşanan bu gelişmeler, internetin aşırı kullanımının kontrol edilemeyişini ve bunun sonucunda gündelik yaşamın bozulmasını ifade eden internet bağımlılığının toplum için yaygın bir sorun olmasına yol açtığından bununla mücadele konusunda dünya çapında çeşitli girişimlerde bulunulmuştur. Bu noktada, internet bağımlılığından kaynaklı olabilecek gündelik sorunlara insanların en yoğun kullandığı dijital medyadan faydalanarak temas eden Samsung’un #İnternetiTadındaKullan sosyal reklam kampanyası Türkiye’de bu yönde gerçekleştirilmiş girişimlerden biridir. Internet bağımlılığına ve bağımlılığın yarattığı sorunlara yönelik farkındalık geliştirmek ve internet bağımlılığıyla mücadeleye destek vermek amacıyla hazırlanmış bu kampanyanın tüketiciler tarafından nasıl algılandığını belirlemek bu tür girişimlere yönelik ileride atılacak adımları şekillendirmek açısından kıymetlidir. Buradan hareketle bu araştırmada ilk olarak Samsung’un #İnternetiTadındaKullan sosyal reklam kampanyasında ele alınan konuları tespit etmek amacıyla MAXQDA nitel veri analizi programında tematik analiz gerçekleştirilmiştir. Ardından, kampanyanın gerçekleştirildiği markanın YouTube kanalında paylaşılan reklamlara tüketiciler tarafından yapılan yorumlar, MAXQDA programı üzerinde nitel metin analizi yöntemine başvurularak analiz edilmiştir. Araştırmanın ilk kısmından elde edilen bulgular, reklamların “anı yakalama”, “siber zorbalık”, “yanlış gerçeklik algısı”, “çevredekileri ihmal etme”, “ebeveyn kontrolü” ve “sahte kimlik” konularına odaklandığını gösterirken, ikinci kısmından elde edilen bulgular tüketicilerin dijital sosyal reklama yönelik olumlu algılarının olumsuz algılara göre daha yoğun olduğuna ışık tutmuştur. Yaygın olanın aksine korku çekiciliği kullanmak yerine hedef kitleyle duygusal bağ kuran bu tür çalışmaların daha çeşitli mecralarda hedef kitleyle buluşturulması önerilmektedir. 

Parallel with the advances in internet and communication technologies, impontant changes happened in daily lives. Especially due to the quarantine precautions taken during the COVID-19 pandemic, people were stuck at homes, and their needs such as communication and sustaining their worklives led to an increase in their Internet usage. This caused the internet addiction – a type of addiction which deteriorates the daily lives as a result of the uncontrollability of the excessive Internet usage – to become a more common problem for the society, and various initiatives were attempted worldwide in order cope with it. One of the related initiatives in Turkey came from Samsung, which launched a digital social advertising campaign titled #InternetiTadındaKullan by benefitting from the digital media itself used frequently by consumers in order to touch upon the daily problems stemming from the Internet addiction. Understanding how consumers respond to this digital campaign is of great importance to shape the future steps taken for these initiatives. In this regard, in the first part of this study, five advertising videos of the campaign on YouTube were thematically analyzed on MAXQDA program to determine the specific themes addressed in the campaign. The second part applied qualitative textual analysis on consumers’ comments on YouTube videos via MAXQDA program in order to understand their perceptions regarding the campaign. The findings from the first study showed that advertising videos focused on the “living the moment”, “cyberbullying”, “ımreal reality perceptions”, “neglecting the beloved ones”, “parental control”, and “fake identity” themes, while those from the second study indicated that the rate of the positive perceptions of consumers towards advertising was higher than the negative ones. Depending on the results, contrary to common practices, this study recommends campaigns to build emotional bonds with consumers rather than employing fear appeals, and to meet consumers in various media.