Öğretmenlerin barış eğitimine ilişkin görüşleri.


APAYDIN Ç., Aksu M.

İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, cilt.13, sa.3, ss.131-148, 2012 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin barış eğitimi hakkındaki görüşlerini ortaya koymaktır. Nitel olarak

desenlenen araştırmanın verileri betimsel yöntem kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmaya Akdeniz

Üniversitesi Eğitim Yönetimi ve Denetimi Yüksek Lisans Programı öğrencisi veya mezunu olan toplam 17

öğretmen katılmıştır. Araştırmanın görüşme formunu altı açık uçlu soru oluşturmaktadır. Araştırmanın

bulgularına göre okulların bazılarında barış eğitimi konusunda etkinlikler yapılırken bazılarında

yapılmamaktadır. Okullarda barış eğitimi “değerler eğitimi” programında, öğrencilere beyin fırtınası, örnek

olay incelemesi yoluyla, ulusal bayram etkinlikleriyle ve çocukların ailelerini de etkinliklere dâhil edilerek

gerçekleşmektedir. Katılımcılara göre barışa duyarlı öğrencilerin yetiştirilmesinde en önemli görev

öğretmenlere düşmektedir. Katılımcılara göre barış eğitimini “Bireylerin, sorunlarını çözerken olaylara

hoşgörüyle ve anlayışla bakmalarını sağlamaktır.” veya “Sorunların çözümünde insan haklarına saygı ve

hoşgörünün bireylerin davranışlarına yansımasıdır” şeklinde tanımlamak mümkündür. Öğretmenlerin tümü

okullarda şiddetin ortadan kaldırılmasında barış eğitiminin alternatif olabileceğini ifade etmektedir.

The aim of this research was to bring out the opinions of Turkish teachers concerning peace education. The

design of this study was qualitative, and descriptive analysis was used. The number of the participants was 17,

11 of whom were women while 6 were men and they were all volunteer teachers. They were either graduates of

the master’s program or were continuing their studies in the field of Educational Administration and

Supervision at Akdeniz University. The participants were asked to respond to six open-ended questions in semistructured

interview form in writing. The data were collected via e-mail. According to the findings of the study,

while some of the schools had activities on peace education, others did not. Peace education at schools has

been carried out through brainstorming, case studies and activities related to national holidays with the

involvement of students’ parents. According to the participants, the most important task was to train students

for being sensitive on peace belongs to their teachers. According to the responding participants peace education

could be defined as “to make the individuals be in tolerance and understanding to solving his/her problems”

or “to behave tolerantly and respectfully to human rights in solving problems.” All participants stated that

peace education could be a way of eliminating violence in schools.