Podcast’in Kısa Tarihi: Doğuşu, Yükselişi, Monetizasyonu


YÜCEL R.

Erciyes İletişim Dergisi, cilt.7, sa.2, ss.1303-1319, 2020 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Derleme
  • Cilt numarası: 7 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2020
  • Dergi Adı: Erciyes İletişim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1303-1319
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Podcast 2000’li yılların başında ses dosyalarının dolaşımını mümkün kılan yazılımların
geliştirilmesiyle, radyo programlarının internette yer alması ve daha fazla dinleyiciye
ulaşması için ortaya çıkmış bir araçtır. Podcast yapım imkanlarının ucuz olması pek çok
amatör yayıncıyı ve medya profesyonelini cezbetmiş ve kısa sürede içerik üretiminde
yaşanmıştır. Gelişen teknoloji ve mobil iletişim araçları da podcastin yaygınlaşmasına
yardım etmiştir. Ücretsiz bir yayın olarak ortaya çıkan podcast yaygınlaşıp geniş
kitlelerin ilgisini toplama gücünü kazanmasıyla birlikte reklam ve sponsor desteği
almaya başlamıştır. Böylelikle, 2010’lu yılların ortasından sonra ücretli içerikler podcast
platformlarında sunulmaya başlanmış ve podcastler tam anlamıyla monetize olmuşlardır.
Bu makalede podcast yayıncılığının ortaya çıkışı, gelişmesi ve monetize olması
podcaste altyapı oluşturan internet ve bilgisayar teknolojisinin imkanları temelinde ele
alınmıştır. Podcast yayıncılığında oluşan reklam piyasası verileri, podcast yapım ve yayın
şirketlerinin ortaya çıkıp eriştikleri ekonomik büyüklük, sektörde yaşanan satın almalar
sırasında ödenen yüksek rakamlar çalışmada veri olarak kullanılmıştır. Çalışmada
podcast ve audio yayıncılığı üzerine yapılmış çalışmalar incelenmiş, literatür taraması
yapılmış ve güncel veriler bir araya getirilerek bir durum analizi yapılmıştır. Çalışmada
yeni bir iletişim aracı olarak ortaya çıkan podcastlerin ortaya çıkış ve gelişme aşamaları,
ekonomik değer kazanma süreçleri anlaşılmaya çalışılmıştır.

Podcast is a tool that was developed in the beginning of 2000s, with the development
of software that enables the circulation of audio files, for radio programs to take place
on the Internet and reach more listeners. Inexpensive podcast production opportunities
attracted many amateur broadcasters and media professionals, and content production
boomed in a short time. Developing technology and mobile communication tools have
also helped spread the podcast. The podcast, which has emerged as a free broadcast, has
become popular and has gained the power to attract the attention of the masses and has
started to receive advertisement and sponsor support. Thus, paid content started to be
offered on podcast platforms following the mid-2010s and podcasts are fully monetized.
In this article, the emergence, development and monetization of podcast broadcasting
are discussed on the basis of the possibilities of internet and computer technology, which
constitute the infrastructure of podcasts. Advertising market data created in podcast
publishing, the economic size that podcast production and broadcasting companies
emerged and reached, and the high amounts paid during the purchases in the sector were
used as data in the study. In the study, the studies on podcast and audio broadcasting
were examined, a literature review was made and a situation analysis was made by
bringing together the current data. In the study, the emergence and development stages
of podcasts, which emerged as a new communication tool, and economic appreciation
processes were tried to be understood.