FISCAOECONOMIA, cilt.7, sa.3, ss.2381-2410, 2023 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada konaklama endüstrisindeki insan kaynakları (İK) çalışanları açısından işgörenlerin sapkın davranışları
ve psikolojik iyi oluşunun incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada hem nicel hem de nitel yöntem uygulanmıştır.
Nicel veriler için sapkın davranış ölçeğinden yararlanılmıştır. Nitel veri toplamak için araştırmacılar tarafından yarı
yapılandırılmış görüşme formları oluşturulmuştur. Araştırmanın nitel kısmına 12 İK çalışanı gönüllü olarak
katılırken, nicel kısmına 207 İK çalışanı katılmıştır. Araştırma sonucuna göre; İK çalışanları işgören
davranışlarından en fazla hırsızlık sapkın davranışını ifade etmiştir. Sapkın çalışan davranışının en temel nedenin
kişilik sorunları olduğu ve sapkın çalışan davranışının önlenmesi için işgörenlerin eğitim verilmesi gerektiğini
belirtmiştir. İşgörenlerin iyilik halinin geliştirilmesi içinde en fazla doğum günü kutlamaları ile ayın personeli
seçimi faaliyetlerinin yapıldığı anlaşılmıştır. İK çalışanlarının sapkın çalışan davranışları puanları ile İK çalışanlarının
görüşleri incelendiğinde ise hem nicel hem de nitel bulgular işgörenler arasında kavgaya yönelik ilişki olduğunu
ortaya koymaktadır.
This study aims to examine the employees' deviant behaviors and psychological well-being in terms of human
resources (HR) employees in the hospitality industry. Both quantitative and qualitative methods were used in
the research. The deviant behavior scale was used for quantitative data. Semi-structured interview forms were
created by the researchers to collect qualitative data. While 12 HR employees voluntarily participated in the
qualitative part of the research, 207 HR employees participated in the quantitative part. According to the
research result, HR employees expressed the most theft-deviant behavior among employee behaviors. He stated
that the main reason for deviant employee behavior is personality problems and that employees should be
trained to prevent deviant employee behavior. To improve the well-being of the employees, it was understood
that the birthday celebrations and the selection of the personnel of the month activities were carried out the
most. When the deviant behavior scores of HR employees and the opinions of HR employees are examined, both
quantitative and qualitative findings reveal that there is a significant relationship among employees who are
more inclined to fight with deviant behavior.