Öğrencilerin Online Alışveriş Site Seçimi için Analitik Hiyerarşi Prosesi(AHP) Yaklaşımı: Alanya Uygulaması Örneği


YUMURTACI AYDOĞMUŞ H., CAN M., BABAYİĞİT A.

Üretim Araştırmaları Sempozyumu, İzmir, Türkiye, 14 - 16 Ekim 2015, ss.193-202

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.193-202
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Farklı koşullar altında hızlı bir şekilde karar verebilme durumu, her zaman karşı karşıya kaldığımız oldukça önemli bir konudur. Alternatiflerin sunulduğu durumlar içerisinden tercih yaparken çok sayıda yöntem kullanılabilmektedir. Alternatiflerin kıyaslanmasında kriterlere ihtiyaç duyulmaktadır. Birden fazla kriterin söz konusu olduğu karar verme problemine çok kriterli karar verme problemi denilmektedir. Bu tip problemlerde Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) sıklıkla başvurulan çözüm yöntemlerindendir. Kişilerin önceliklerine göre nicel ve nitel olarak değişkenleri bir arada değerlendiren karar problemlerinin çözümünde kullanılan bir yöntem olan AHP, belirsizlik içerisinde birçok miktarda alternatifler arasından seçim yaparken, çok sayıda karar vericinin ve aynı zamanda birçok kriterin bulunduğu çok amaçlı karar verme durumlarında yararlanılan bir yöntemdir. Bu çalışmada Akdeniz Üniversitesi Alanya Kampusunda öğrenim gören öğrencilere yönelik olarak hazırlanan anket ile online alışveriş sitesi tercihlerinde etkili olan kriterlerin önem dereceleri belirlenmiştir.

Being able to make decisions quickly under different conditions is an important issue we have always faced. While making choices out of the alternatives that are available, there might be used numerous methods. It is needed to have criterias in the comparison of alternatives. It is called multi-criteria decision-making problem if there are more than one criteria. Analytic Hierarchy Process is one of the frequently referenced solution methods in these types of problems. AHP which is used to solve decision making problems and to evaluate variables together as qualitative and quantitative according to the priorities of the people, while making choices amoung many uncertain alternatives, is a method that has many decision makers and it is also used in multipurpose decision-making situations with a lot of criterias. In this study, with the questionnaire prepared for students studying at Mediterranean University Campus in Alanya  the degree of importance of the criteria that influence online shopping site preferences were determined.