Kurumsal Sosyal Sorumluluk Raporlarında Söylem


HOŞTUT S.

İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, cilt.40, sa.40, ss.119-136, 2015 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 40 Sayı: 40
  • Basım Tarihi: 2015
  • Dergi Adı: İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.119-136
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bugün küresel düzeyde birçok şirket ekonomik, sosyal ve çevresel sürdürülebilirliğe veya kurumsal sosyal sorumluluğa ilişkin uygulamaları çeşitli girişimlerin geliştirdikleri standartları kullanarak tek bir raporda sunmaktadır. Ancak bu girişimler raporlarda hangi bilgilerin hangi detayda yer alması konusunda şirketlere önemli bir rehberlik hizmeti sunarken, söylemin etik boyutuna açıklık getirmemektedir. Bu nedenle yapılan çalışmada kurumsal sosyal sorumluluk raporlarının farklı paydaş grupları tarafından nasıl anlaşılır ve güvenilir raporlar olarak kabul görmeleri konusuna açıklık getirilmeye çalışılmıştır. Bunun için Habermas’ın iletişimsel eylem kuramı için geliştirdiği anlaşılabilirlik, doğruluk, gerçeklik ve samimiyet kavramlarından oluşan geçerlilik iddialarına başvurulmuştur. Nitekim kurumsal sosyal sorumluluk raporları için uluslararası arenada kabul görmüş standartların ve ilkelerin kullanılması ile Habermas’ın gerçeklik iddialarının karşılanması, şirket ve paydaşlar arasındaki iletişim sürecinin çift yönlü ve amaçlı işlemesini sağlayacak ve böylece raporlarda niteliğin ve güvenilirliğin artırılması kolaylaşacaktır. 

Today many companies at the global level use the standards developed by various initiatives to present their economic, social and environmental sustainability or corporate social responsibility practices in a single report. These initiatives provide significant guidance to companies about which information should take place in which detail, but discourse on the ethical dimension needs to be clarified. Therefore this study examines how corporate social responsibility reports can be seen as understandable and reliable reports by different stakeholder groups. For this, Habermas’s validity claims - understandability, accuracy, truth and sincerity - developed for the theory of communicative action have been applied. In fact, corporate social responsibility reports prepared in accordance to the internationally accepted standards and principles with respect to Habermas validity claims provide a two-way communication process with purpose between companies and their stakeholder, which in turn improves the quality and reliability of the reports.