ÇOCUK KANALLARINDAKİ REKLAMLARIN İÇERİĞİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: TRT ÇOCUK KANALI ÖRNEĞİ


KÜKRER Ö.

Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, cilt.3, sa.2, ss.226-246, 2016 (Hakemli Dergi)

Özet

Son yıllarda gerçekleştirilen çeşitli araştırmalarda çocukların satın alma sürecinde söz sahibi oldukları ve ailelerinin satın alma kararlarını etkiledikleri ortaya konulmuştur. Bu durumun nihai bir sonucu olarak çocuk izleyiciyi hedef alan reklamlar önem kazanmıştır. Özellikle televizyon aracılığıyla çocuklar reklamlara sıklıkla maruz kalmaktadır. Çocuk kanallarında dahi reklam kuşaklarının bulunması bu durumu kaçınılmaz hale getirmektedir. Bu doğrultuda çocukların en çok izlediği tematik çocuk kanallarından biri olan TRT Çocuk'ta, çocukların sıklıkla izlediği programlar içerisindeki reklamlara içerik çözümlenmesi yapılmıştır. Çalışmanın amacı, çocuk kanallarındaki programlarda yer alan reklamların içeriklerini ürün kategorisi, reklamdaki kişinin cinsiyeti, yaşı, ünlü kişi kullanımı, ürünün hedef kitlesi, reklamın anlatım tarzı, dış ses kullanımı, reklam çekiciliği, reklamın yapım tekniği ve ürün çekiciliği kategorilerinde betimlemektir.

In recent years, many researches indicate that children are involved in the process of purchasing and their effect on family’s purchasing decision. As a result of this situation, advertisements that target the children come into prominence. Children are often exposed to advertisements particularly through television. This situation becomes inevitable as a result of advertisements even at TV channels for children. Accordingly, in this research the content of advertisements, shown on the most popular programs of TRT Kids channel, are analyzed. The main objective of this research is to analyze the content of commercials shown on kids channels in different categories such as type of product, gender and ages of people in ads, celebrity usage, target group of product, narrative types of ads, usage of voice over announcer, appeals of ads, technique of production and appeal of product.