CİDDİ BOŞ ZAMAN ARAŞTIRMALARINA KAVRAMSAL VE BİBLİYOMETRİK BİR YAKLAŞIM


Tercan Kaas E.

4. ULUSLARARASI SPOR VE SOSYAL BILIMLERE MULTIDISIPLINER YAKLASIM KONGRESI, İstanbul, Türkiye, 21 - 22 Aralık 2023, ss.150-159

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.150-159
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Ciddi boş zaman kavram, bireylerin zamanlarn anlaml boş zaman faaliyetleriyle

geçirmesi, hem kişisel gelişimlerine hem de toplumun fark kesimlerine faydal olmas

açsndan çok önemli bir kavramdr. Bu çalşmann amac özellikle son dönemlerde boş

zaman alannda çalşan akademisyenlerin ilgili gösterdiği “Ciddi Boş Zaman” konusunda

yaplan araştrmalarn kavramsal ve bibliyometrik olarak incelenmesidir. Kavramsal

çerçevesi belirlendikten sonra literatür taramas yaplmş ve daha sonra da Web of

Science veri tabannda 1980-2023 yllar arasnda “Serious Leisure” olarak konu, başlk

ve anahtar kelimeleri bulunduran çalşmalar taranmştr. Elde edilen 615 makale

incelendiğinde kendine atf yapmayanlarn içinde 5901 makaleden atf yapldğ, 7456

adet atf bulunduğu görülmüştür. En çok yayn 2019’da (57 adet) yaplmş olup, en

üretken yazarn Stebbins olduğu (39 adet), en çok yayn yaplan alann 340 ile ağrlama,

boş zaman, spor ve turizm olduğu, 47 yaynla University of Calgary, 61 yaynla Leisure

Studies dergisi ve 202 makaleyle ABD kurumlarn liderliğe sahip bulunduğu

görülmüştür. 1980-2023 yllar arasnda en fazla atf alan yazar 487 atf alan “SERIOUS

LEISURE - A Conceptual Statement” adl makaleyle Stebbins olmuştur, onu 228 atfla Scott

and Schafer izlemiştir. 2014 ve 2023 yllar arasnda en fazla makalenin 2019 ylnda 55

makaleyle yaymlandğ, en fazla atfn da 980 ile 2022 ylnda yapldğ görülmektedir. Bu

zaman diliminde 459 adet makalenin yer aldğ, toplamda atf saylarna bakldğnda ise

kendine atf yapmayanlarn içinde 2807 makaleden atf yapldğ, toplamda 3253 adet

kendine atf yapmayan atf bulunduğu görülmüştür.