Prina ve kömürün ikincil hava ilavesiyle kabarcıklı akışkan yatakta yakılması


VAROL M., Atimtay A.

Uluslararası 9. Yanma Sempozyumu, Kırıkkale, Türkiye, 1 - 04 Aralık 2006, ss.31-39

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kırıkkale
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.31-39
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Bu çalışmada prinanın yakılabilmesi için 10 cm iç çapında ve 90 cm yüksekliğinde bir “kabarcıklı akışkan yatak” kullanılmıştır. Yatak sıcaklığı 800-900 oC arasındadır. Prina, kömür ve prina+kömür karışımı bu yatakta yakılmış, yanma sırasında oluşan O2, SO2, CO, NOx ve toplam hidrokarbon konsantrasyonları ölçülmüştür. Aynı zamanda yataktaki sıcaklık dağılımı da ölçülmüştür. Emisyonların hava fazlalık katsayısı ile değişimi incelenmiştir. Ağırlıkça %25, %50 ve %75 prina içeren prina+kömür karışımlarıyla yakma deneyleri yapılmıştır. Prina tek başına yakıldığında %83-89 yanma verimi elde edilmiştir. Yakıttaki kömür oranının arttıkça yanma verimi de artmıştır. Kömürün yakılmasından %88-99 yanma verimi elde edilmiştir. Yanma deneyleri sisteme ikincil hava ilavesiyle tekrarlanmıştır. Bu hava ilavesi ile tam olarak yanmayan gaz karışımında CO ve hidrokarbon oluşumunun azaldığı görülmüş ve yanma verimi artmıştır. İkincil hava ilavesiyle, prina tek başına yakıldığında %91-96 yanma verimi elde edilmiş, kömür yakıldığında yanma verimi %96-99 olarak bulunmuştur.

In this study, “a bubbling fluidized bed” is used to burn olive cake. The combustor column has an inside diameter of 10 cm and a height of 90 cm. The bed temperature is around 800-900 oC. The olive cake, coal, and olive cake+coal mixture were burnt in the combustor column and the O2, SO2, CO, NOx and hydrocarbon emissions were measured. At the same time, the temperature profile of the column was also measured. Emissions were investigated with respect to excess air ratio. The combustion tests were performed by mixing coal with olive cake in ratio of 25%, 50%, and 75% by weight. When olive cake was burnt, combustion efficiency of 83-89% was obtained. As the share of coal in the fuel mixture increases, the combustion efficiency also increases.  Combustion efficiency was 88-99% for the combustion of coal. The combustion tests are repeated with secondary air injection at different ratios to the freeboard region was done. With the addition of secondary air to the freeboard region, a decrease in the formation of CO and hydrocarbon was observed and combustion efficiency was increased. With the addition of secondary air to the system, in the case of olive cake combustion, combustion efficiency of 91-96% was obtained. In the case of coal combustion, the combustion efficiency was calculated as 96-99%.