OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİ BAĞLAMINDA MENTOR ÖĞRETMENLERİN MESLEKİ REHBERLİK YETERLİKLERİ


Yazıcı Z., Aslan A., Yüksel B.

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.1, sa.58, ss.417-441, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Mentor öğretmen öğretimi planlama, öğretim sürecinde sınıf yönetimi, öğretme yöntemlerinin kullanımı, eğitim materyalleri kullanımı, zaman yönetimi gibi mesleki yetkinliklerde adayın rol modelidir. Bu çalışmada 2017’den bugüne okul öncesi öğretmen adaylarına mentorluk yapan öğretmenlerin mesleki rehberlik yeterlikleri sorgulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017, 2017-2018, 2018-2019 ve 2020-2021 eğitim öğretim yıllarında Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı Öğretmenlik Uygulaması derslerini tamamlayan 296 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kiraz (2003) tarafından geliştirilen Uygulama Öğretmeni Yeterlilik Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda uygulama öğretmenlerinin mentorluk becerilerinin, öğretimi planlamada açısından orta düzeyde, mesleki rehberlik ve uygulamaya hazırlık açısından ise yetersiz oldukları tespit edilmiştir. Ayrıca, beş yıllık süreçte öğretmenlerin öğretimi planlama, mesleki rehberlik ve uygulamaya hazırlık boyutlarına ilişkin yeterliliği etkileyen en önemli değişkenin kıdem yılı olduğu görülmüştür.
The mentor teacher is a role model of the teacher candidate in professional competencies such as teaching planning, classroom management in the teaching process, use of teaching methods, use of educational materials, and time management. In this study, the professional guidance competencies of preschool teachers who have been mentoring teacher candidates in pre-school education since 2017 have been examined. The sample of the study consists of 296 pre-service preschool teachers who completed the teaching practice courses at the Faculty of Education, Department of Preschool Education in 2016-2017, 2017-2018, 2018-2019 and 2020-2021 academic years. In this study, Supervising Teacher Competency Scale-STCS developed by Kiraz (2003) is used as a data collection tool. According to the result of the study, mentoring skills of practice teachers in terms of planning instruction is at a moderate level; however, mentoring skills of practice and preparation for practice teachers in terms of professional guidance are unsatisfactory. Besides, it has been observed that the most important variable affecting the proficiency of teachers regarding the dimensions of teaching planning, professional guidance and preparation for practice in the five years is the year of seniority.