E-Ticaret Uygulayan İşletmelerin Dijital Pazarlama Faaliyetlerine Yönelik Algıları Üzerine Bir Durum Çalışması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUHAMMED SELMAN KESKİNKILINÇ

Danışman: Tayfun Yörük

Özet:

İnternetin hayatımıza getirdiği arama motorları, sanal mağazalar ve mobil uygulamalar ile ticaretin dijitalleşmesi, KOBİ'lerin pazarlama faaliyetlerini dijital kanallara taşımalarını zorunlu hale getirmiştir. Böylece iki yeni kavram; e-ticaret (elektronik ortamda gerçekleşen ticaret) ve B2C (Business to Consumer, e-ticaret faaliyeti yürüten perakende işletmeler) ortaya çıkmıştır. Günümüzde B2C KOBİ'ler için dijital pazarlama kanallarını aktif olarak kullanmak ve yönetmek önem arz etmektedir. Bu bağlamda araştırmanın amacı, B2C KOBİ'lerin dijital pazarlama faaliyetlerine yönelik algılarını, hangi dijital pazarlama kanallarını kullandıklarını ve yatırımlarını nasıl planladıklarını anlamak, kullanıyor oldukları bilişim araçlarında yaşadıkları tecrübe ve beklentileri analiz etmek, ihtiyaç duyulanlara yönelik durum analizi yapmak ve gelecek araştırmalara ışık tutacak öneri ve yol haritalarını belirlemektir. Bu çalışmada, araştırmanın amacına uygun nitel araştırma yöntemlerinden biri olan bütüncül çoklu durum çalışması tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu nitel araştırmalarda kullanılan amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olan ölçüt örnekleme ile belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Antalya ilinde farklı sektörlerde faaliyet gösteren ve e-ticaret uygulayan 7 B2C KOBİ oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak üç başlık altında gruplandırılmış 9 yarı yapılandırılmış açık uçlu sorudan oluşan bir mülakat formu kullanılmıştır. Veriler MAXQDA 2020 Pro Programı ile kodlamaya ve içerik analizine tabi tutulmuştur.

Çalışmanın bulguları bütünsel olarak değerlendirildiğinde sonuç; B2C KOBİ'lerin dijital pazarlamaya önem verdikleri ve mutlaka içinde yer almaları gerektiğini düşündükleri, kullandıkları dijital pazarlama kanallarında sosyal medya pazarlamasının başı çektiği, reklam stratejilerinde sektörel farklılıklar gösterdikleri ve kullanmak zorunda oldukları çok sayıda yazılım ve platformun KOBİ’lerin sahibi ya da yöneticilerini bilişim teknolojileri kabiliyeti ve zaman kısıtları açısından zorladığı şeklinde özetlenebilir. Çalışma sonuçlarına göre B2C KOBİ'lerin büyümek ve varlıklarını sürdürebilmek için dijital pazarlama faaliyetlerine önem vermeleri, sektörlerine uygun dijital pazarlama kanallarına yatırım yapmaları, yatırımlarını izleme ve planlama konusunda kendilerini geliştirmeleri ve tüm bu süreç için stratejik bir yol izlemeleri gerektiği söylenebilir. Çalışmanın bulgu ve sonuçlarının B2C KOBİ'ler üzerine yapılacak araştırmalar için bir yol haritası olması ve yazılım geliştiricilere fikir vermesi beklenmektedir.