Kahvehanelerin Toplumsal İletişimdeki Yeri ve Önemi: Antalya İl Merkezi Örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Öğrenci: hüseyin burak taşpek

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): ÇİĞDEM KARAKAYA

Özet:

Kahvehaneler, var oldukları toplumlarda toplumsallaşma, boş zaman, haberleşme, siyaset 1e kültürel yaşamdaki işlevleri ile, toplumsal iletişime aracılık eden önemli mekanlardır, araştırmanın amacı, toplumsal yapıyla son derece bütünleşmiş olan kahvehanelerin, günümüzdeki işlevlerini ortaya koyarak, toplumsal iletişimin karşılıklı bağlılık sağlama, ıaberleşme, kültürel aktarım ve eğlence işlevlerine aracılık etme biçimlerini tespit etmektedir. Bu »genel amaç çerçevesinde, kahvehanelerin Antalya İl merkezindeki üst, orta ve alt gelir )ölgelerindeki işlevleri karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir. Türk toplumunda, varlığım kahvehanelerden daha yaygın bir şekilde ortaya koyan başka bir kamusal mekan bulunmaması, ıraştırmayı önemli kılmaktadır. Kahvehanelerin toplumsal iletişimdeki işlevlerini tespit etmeye yönelik yapılan bu ıraştırma, var olan bir durumu olduğu şekliyle betimlemeyi amaçlayan tarama türünde bir alan ıraştırmasıdır. Araştırma, Antalya İl merkezinde üst, orta ve alt gelir bölgelerinde bulunan cahvehaneler ile sınırlandırılmıştır. Araştırmanın örneklemi ise, tabakalı rastlantısal seçim röntemiyle, bu bölgelerindeki kahvehanelere giden 325 kahvehane müdavimi olarak lelirlenmiştir. Araştırmada, veri toplama aracı olarak anket kullanılmış; toplanan sayısal veriler, rekans dağılımları, korelasyon analizi ve çapraz tablolar ile değerlendirilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular, günümüz kahvehanelerinin işlevlerinin boş zaman ve oplumsallaşma bağlanımda üst, orta ve alt gelir bölgelerinde farklılaştığını göstermiştir. Buna ;öre, üst gelir bölgesinde toplumsal yaşama farklı mekanlarda katılabilme olanağı olan insanlar çin, kahvehanelerin toplumsallaşma işlevleri azalırken, boş zamanların değerlendirildiği eğlence şlevi önem kazanmaktadır. Buna karşın, orta ve özellikle alt gelir bölgelerindeki kahvehaneler, osyo ekonomik nedenlerden ötürü toplumsal yaşama farklı mekanlarda katılamayan insanların »oş zamanlarını değerlendirmeden çok, kendi iletişim süreçlerini yarattıkları toplumsallaştırma nekanlan olarak ön plana çıkmaktadır. Ayrıca, kahvehanelerin haberleşme işlevinin, değişen oplumsal yapıyla beraber özellikle gelir, yaş ve eğitim gibi sosyo ekonomik değişkenlere bağlı tlarak farklılaştığı tespit edilmiştir.