Sudoku, futoshiki ve kakuro bulmacalarının 8. sınıf öğrencilerinin denklemler ve eşitsizlikler konusundaki başarılarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: Şenol Namlı

Danışman: GABİL ADİLOV

Özet:

Bu çalışmanın amacı, okul dışı etkinlik olarak verilen sayı yerleştirme tarzı bulmacalardan Sudoku, Futoshiki ve Kakuronun 8. sınıf öğrencilerinin Denklemler ve Eşitsizlikler konusundaki akademik başarılarına etkisini araştırmaktır. Bu amaca ek olarak, okul dışı etkinlik olarak verilen sayı yerleştirme tarzı bulmacalardan Sudoku, Futoshiki ve Kakuronun matematiğe karşı tutuma etkisini incelemek de amaçlanmıştır. Uygulamada 2015-2016 eğitim öğretim yılında 8. sınıfda öğrenim gören 34 öğrenci ile yarı deneysel çalışma yapılmıştır. Öğrenciler 7. sınıf konularından oluşan ve pilot çalışması yapılarak geçerlik güvenirlilik analizi yapılmış olan Seviye Belirleme Sınavı sonucunda başarı durumlarına göre sıralanmış ve eşleştirilmiştir. Eşlerden her biri rastlantısal olarak deney ya da kontrol grubuna yerleştirilmiştir. Uygulamaya geçilmeden önce pilot çalışma neticesinde geçerlik güvenirliği sağlanmış olan Başarı Testi öntest olarak uygulanmıştır ayrıca Matematik Tutum Ölçeğinin de ilk uygulaması yapılmıştır. Uygulama aşamasında kontrol grubundaki öğrencilerle normal ders işleyişine devam edilmiş, deney grubuna ise normal ders işleyişine ek olarak hafta sonları da dâhil olmak üzere ders haricinde günlük çözmeleri için bulmacalar içeren Çalışma Kâğıtları verilmiştir. 25 gün sonrasında Başarı Testi bu sefer sontest olarak uygulanmış ve Matematik Tutum Ölçeğinin ikinci uygulaması yapılmıştır. 6 haftalık bir süre sonrasında Başarı Testi bu kez izleme testi olarak uygulanmıştır ve Matematik Tutum ölçeğinin üçüncü uygulaması yapılmıştır. Araştırma sonuçları okul dışı etkinlik olarak verilen Sudoku, Futoshiki ve Kakuro bulmacalarının 8. sınıf öğrencilerinin denklemler ve eşitsizlikler konularındaki akademik başarılarına ve başarılarının kalıcılığına etki etmediğini göstermiştir. Aynı şekilde bu bulmacaların öğrencilerin matematiğe karşı tutumuna da bir etkisi olmamıştır.