Öğretmen Algılarına Göre Ortaokul Müdürlerinin Dönüşümsel Ve Etkileşimsel Liderlik Stilleri İle Öğrencilerin TEOG Sınavı Başarısı Arasındaki İlişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilimdalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: Sermin Kabaş

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): TÜRKAN AKSU

Özet:

Bu çalışmanın amacı ortaokul öğretmenlerinin algılarına göre okul müdürlerinin dönüşümsel ve etkileşimsel liderlik stilleri ile öğrencilerin TEOG sınavı başarısı arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2013-2014 eğitim öğretim yılında Gaziantep ili merkez ilçelerinde bulunan 158 devlet, 12 özel ortaokulda görev yapan toplam 5218 ortaokul öğretmeni oluşturmaktadır. Bu evren içinden örneklem almada, olasılık dışı örnekleme türlerinden amaçlı örnekleme kullanılmıştır. Seçilen örneklem içinden 19 resmi ve 5 özel okulda 363 ortaokul öğretmeni araştırmaya katılmıştır. Dağıtılan veri toplama araçlarından 350 tanesi analize alınmıştır. Nicel araştırma teknikleri kullanılan araştırmada veriler, Şahin (2009) tarafından geliştirilen ve iki bölümden oluşan "Liderlik Stilleri Ölçeği" kullanılarak toplanmıştır. Güvenirlik çalışmalarında ise madde toplam test korelasyonu (Cronbah's Alpha) r =,951 olarak bulunmuştur. Öğretmenlerin okul müdürlerinin dönüşümsel ve etkileşimsel liderlik stilleri algılarının, cinsiyet, öğrenim düzeyi, hizmet süresi ve çalışılan okulun resmi ya da özel okul olması değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla parametrik analiz teknikleri kullanılmıştır. Öğrencilerin TEOG başarı puanları ile ortaokul öğretmenlerinin görüşlerine göre ortaokul müdürlerinin liderlik stilleri arasındaki ilişki için ikili lojistik regresyon analizi uygulanmıştır. Çalışma sonunda bulunan kritik hususlara göre, öğretmenlerin demografik özelliklerine ait verilerin analizi sonucunda cinsiyet değişkeninde dönüşümsel liderlik boyutunda; öğrenim düzeyi değişkeninde etkileşimsel liderlik boyutunda; hizmet süresi değişkeninde dönüşümsel liderlik boyutunda ve okulun resmi ya da özel okul olması değişkeninde her iki boyutta da anlamlı fark bulunmuştur. Öğrencilerin TEOG başarı puanları ile ortaokul öğretmenlerinin görüşlerine göre ortaokul müdürlerinin liderlik stilleri arasındaki ilişki için ikili lojistik regresyon analizinde müdürlerin dönüşümsel liderlik davranışlarının öğrencilerin TEOG sınavı başarısına etkisi görülmüştür.