İlköğretim okulu öğrencilerinin okul yaşam kalitesine ilişkin algıları (Bursa İli Yıldırım İlçesi örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilimdalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Öğrenci: Gamze TÜRKOĞLU

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): ALİ SABANCI

Özet:

Bu çalışma ilköğretim öğrencilerinin okul yaşam kalitesi algısının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evreni 2011?2012 Eğitim-Öğretim yılında Bursa ili merkez ilçelerinden Yıldırım'daki resmi ilköğretim okullarına devam eden altıncı, yedinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Evrendeki ilköğretim okullarından alt, orta ve üst sosyo-ekonomik düzeyden olacak şekilde yansız küme örnekleme yoluyla üç okul belirlenmiş, bu okullardan da yine seçkisiz olarak birer şube seçilmiştir. Belirlenen bu üç okuldan seçilen üçer şubedeki öğrenciler araştırmanın örneklemini oluşturmuşlardır.Araştırmaya, alt sosyo-ekonomik düzeydeki okuldan 92, orta sosyo-ekonomik düzeydeki okuldan 85 ve üst sosyo-ekonomik düzeydeki okuldan da 123 olmak üzere toplam 300 öğrenci katılmıştır.Bu araştırmada veriler Sarı (2007) tarafından geliştirilen, ?Okul Yaşam Kalitesi Ölçeği? (OYKÖ) kullanılarak toplanmıştır.Verilerin analizinde SPSS 13.0 paket programı kullanılarak betimsel istatistikler incelenmiştir. Ayrıca aritmetik ortalama, standart sapma dağılımlarının incelenmesinin yanı sıra okul yaşam kalitesi düzeyinin cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği t-testi ile okulun bulunduğu sosyo-ekonomik düzeye, sınıf düzeyine ve anne ve babanın eğitim durumuna göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile test edilmiştir. Ayrıca veri toplama aracının geçerlik çalışmasında doğrulayıcı faktör analizi için Lisrel 8.54 paket programı kullanılmıştır.Araştırmanın sonunda OYKÖ'den alınan puanlar genel olarak incelendiğinde, öğrencilerin okullarının yaşam kalitesine ilişkin algılarının 1?5 ölçeği üzerinden = 3.31 düzeyinde gerçekleştiği söylenebilir. Alt, orta ve üst sosyo-ekonomik düzeye sahip okulların öğrencilerinin okul yaşam kalitesi algıları arasında üst sosyo-ekonomik düzeye sahip okullardaki öğrenciler lehine anlamlı farklılıklar olduğu, kız ve erkek öğrencilerin okul yaşam kalitesi algıları arasında kız öğrenciler lehine anlamlı farklılıklar olduğu, anne ve babalarının eğitim düzeyine göre öğrencilerin okul yaşam kalitesi algıları lise ve dengi okul mezunu olanların lehine,sınıf düzeyi ile okul yaşam kalitesi arasında anlamlı farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.