Serebral palsi : Oyun eğitiminin fonksiyona etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: Ceylan Ece Ağlamış

Danışman: NİLÜFER BALCI

Özet:

Bu çalışmanın amacı; 14 haftalık oyun temelli motor aktivite programının, SP' li çocukların motor fonksiyonları, denge, fonksiyonel bağımsızlık ve fiziksel uygunluk düzeyleri üzerine etkilerin belirlenmesidir. Yöntem: Araştırmaya serebral palsi tanısı almış 6-10 yaş arası, kaba motor fonksiyon sınıflandırma sistemi (KMFSS) I-III arasında değişen 19 (Oyun Temelli Motor Aktivite Grubu (OG) n=9, Kontrol Grubu (KG) n=10) çocuk dahil edilmiştir. Çalışmada ön test-son test dizaynı kullanılmıştır. 14 haftalık programın öncesi ve sonrası değerlendirmelerde, presidental fiziksel uygunluk testi, zamanlı kalk- yürü, tek bacak dengede kalma, KMFÖ, WeeFIM kullanılmıştır. OG 14 hafta süresince haftada 2 gün, günde 90 dk süreyle oyun temelli motor aktivite programına dahil edilmiştir. Bulgular: 14 haftalık program öncesi fiziksel uygunluk testleri, denge becerileri, KMFÖ ve WeeFIM puanları açısından yapılan karşılaştırmalarda, gruplar arasında anlamlı farka rastlanmamıştır (p>.05). Program sonrası yapılan değerlendirmelerde, abdominal dayanıklılık, kaba motor fonksiyon ölçümü E alt boyutu ile KMFÖ toplam puan ve WeeFIM öz bakım ile toplam puan bakımından OG lehine istatistiksel olarak anlamlı farklar bulunmuştur (p<.05) Sonuç: Sonuç olarak; hazırlanan 14 haftalık oyun temelli motor aktivite programının, serebral palsisi olan çocukların fizik tedavi ve rehabilitasyon programlarına ek olarak kullanılabileceği düşünülmektedir.