Ortaokul sosyal bilgiler derslerinde çevre gezilerinin etkinliği üzerine öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Antalya örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: Ahmet Şan

Danışman: CEMALİ SARI

Özet:

Bu araştırma, Ortaokul Sosyal Bilgiler derslerinde çevre gezilerinin etkililiği üzerine öğretmen görüşlerini incelemek amacıyla hazırlanmıştır. Araştırma Antalya merkez ve ilçelerinde görev yapan 20 kadın, 44 erkek olmak üzere toplam 64 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Tarama modelinin kullanıldığı araştırmada, verilerin toplanması amacıyla uzman görüşleri alındıktan sonra araştırmacı tarafından geliştirilen ölçek kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde SPSS paket programı kullanılmış ve verilen cevapların yüzde, frekansları çıkartılmıştır. Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlara göre: Araştırmaya katılan öğretmenlerin çoğu Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu olup, çevre gezilerini çoğunlukla yaşadığımız bölge konusunda, eğitim-öğretim yılı sonunda ve konu işlenirken eş zamanlı olarak kullanmaktadırlar. Öğretmenler çevre gezileri öncesinde gezilecek yerlerin planlanmasının gerekliliğine inanmaktadır. Öğretmenler çevre gezileri sürecinde; kalabalık sınıfların, yoğun ders programının, gezi sırasında kazaların ve tehlikelerin olmasını büyük zorluk olarak görmektedirler. Sosyal Bilgiler öğretmenleri yaşanılan öğrenim sürecinde; öğrencilerin yaparak yaşayarak öğrendikleri, derse aktif katılım sağladıkları, öğrendiklerini diğer alanlara transfer edebildikleri ortak görüşünü belirtmişlerdir. Sosyal Bilgiler öğretmenleri çevre gezilerinin öğrenciler üzerindeki etkililiğinde; öğrenilenlerin daha kalıcı olduğu, gezilerde öğrenilenleri kendi hayatlarında uygulamaya koydukları, çevreye karşı sorumluklarının arttığı, çevre ve yurt sevgisinin geliştiği ortak görüşünü belirtmişlerdir. Sosyal Bilgiler öğretmenleri çevre gezileri sonrasında; çevre gezilerinin hedeflerine ulaşıp ulaşmadığının sınıf içinde tartışılması gerektiğini, gezi sırasında yapılan gözlemlerin günlük yaşamda kullanılması gerekliliğini ve gezi sonrasında öğrencilere meslek yönlendirmesi yapılması gerekliliğini ortak görüş olarak belirtmişlerdir.