Coğrafi bilgi sistemleri (CBS) destekli sosyal bilgiler dersi öğretiminin öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Öğrenci: Barış Ünal

Danışman: CEMALİ SARI

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı, Sosyal Bilgiler dersi `' Bölgemizi Tanıyalım'' ünitesinin Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ile işlenilmesinin; ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına, tutumlarına ve kullanma becerilerine ilişkin etkisini belirlemektir.Bu araştırma 2011-2012 öğretim yılının 1. döneminde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı Bilecik'te bulunan TOKİ İlköğretim okulunda öğrenim gören iki beşinci sınıfta 6 hafta süreyle yürütülmüştür.Çalışma grubunu, 5/A ve 5/B sınıflarında öğrenim gören 49 öğrenci oluşturmaktadır. 5/B şubesi deney, 5/A şubesi kontrol grubu olarak seçilmiştir.Araştırmada ön-son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubuna CBS destekli, kontrol grubuna ise geleneksel öğretim yöntemi kullanılarak araştırmacı tarafından yürütülmüştür.Araştırma sürecinde; araştırmacı tarafından geliştirilen `'Bölgemizi Tanıyalım'' ünitesi Başarı Testi, Coğrafi Bilgi Sistemleri Tutum Ölçeği ve Kontrol Listesi veri toplama aracı olarak kullanılmıştır.Araştırmadan elde edilen verilerin analizi ilişkisiz t-testi, ilişkili t-testi, Cohen d, frekans ve ortalama kullanılarak değerlendirilmiştir.Sonuç olarak, CBS tabanlı haritaların `'Bölgemizi Tanıyalım'' ünitesinin öğretiminde başarıyı yükselten bir etkiye sahip olduğu ve öğrencilerin CBS teknolojisine yönelik olumlu bir tutum içerisinde oldukları sonucuna ulaşılmıştır.