Sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimine yönelik yeterliliklerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları Ve Öğretim Programı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: Emin Çetinbaş

Danışman: ŞERAFETTİN KARAKAYA

Özet:

Bu çalışma, sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimine yönelik yeterlilikleri incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma, nitel ve nicel yöntemlerin birlikte kullanıldığı karma yönteme uygun olarak; tarama modelinde yapılmıştır. Araştırmada iki çeşit örnekleme tekniği kullanılmıştır. Nicel verilerin toplanması için tabakalı örnekleme tekniği kullanılmıştır. Bu yolla seçilen örneklem: 2014 -2015 eğitim-öğretim yılı içerisinde Antalya ili merkez ilçeleri olan Muratpaşa, Konyaaltı, Kepez, Döşemealtı ve Aksu ilçelerinde bulunan ilkokullar sosyo-ekonomik olarak alt, orta ve üst düzey tabakalar şeklinde sınıflandırılmıştır. Daha sonra tabakalı örnekleme tekniği ile bu tabakalar içinden 18 ilkokul seçilmiştir. Seçilen 18 ilkokulda görev yapan 210 sınıf öğretmeni çalışmaya dâhil edilerek örneklem oluşturulmuştur. Nitel verilerin toplanması için amaçlı örnekleme tekniklerinden biri olan ölçüt örnekleme tekniği kullanılmıştır. Bu yolla 12 sınıf öğretmeni seçilmiş ve örneklem oluşturulmuştur. Çalışmada nicel veriler, araştırmacı tarafından hazırlanan Sınıf Öğretmenleri Değerler Eğitimine Yönelik Yeterlilik Ölçeği ve nitel veriler de yine araştırmacı tarafından hazırlanan gözlem formu kullanılarak toplanmıştır. Çalışmada nicel ve nitel veriler, SPSS21 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın nicel ve nitel bulgularından elde edilen sonuçlara göre sınıf öğretmenlerinin; değerler eğitimine yönelik yeterlilikleri, bir değeri geliştirebilmeye yönelik yeterlilikleri, değerler eğitimi yaklaşımlarını kullanabilmeye yönelik yeterlilikleri ve değerler eğitimini gerçekleştirebilmeye yönelik yeterlilikleri "yeterli" düzeye olduğu görülmüştür. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimine yönelik yeterliliklerinin; cinsiyete, medeni duruma, mesleki deneyime ve hizmetiçi eğitim alma durumlarına göre anlamlı bir şekilde farklılık göstermediği çalışmanın diğer bir sonucudur.