Turizm sektöründe işgörenlerin iş tatmini faktörleri ile dış müşteri tatmini arasındaki ilişkinin belirlenmesine yönelik bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Öğrenci: Melda Küçük Özdemir

Danışman: NİLGÜN ANAFARTA

Özet:

Bu araştırmanın amacı, turizm sektöründe çalışanların mevcut iş tatminlerinin ölçülmesi, iştatmini etkileyen faktörlerin saptanması ve müşteri tatmini ile arasındaki ilişkinin ortayakonmasıdır.Bu çalışma kapsamında, araştırmanın amacına yönelik uygulama çalışması yapılmıştır.Araştırmanın uygulama aşamasında, turizm sektöründe faaliyet gösteren beş yıldızlı birkonaklama işletmesinde anket tekniği kullanılarak toplanan veriler analiz edilmiştir. Anket, iştatmini konusunda yapılan benzer araştırmalarda (Akıncı, 2001, s.168; Günbayı, 2000, s.101)kullanılan anketler, araştırmacı tarafından geliştirilerek uygulanmıştır.Araştırmada üç hipotez sınanmıştır. Birinci hipotez, demografik özelliklerin işgören iştatmini üzerinde anlamlı bir etkisi olduğunu savunmaktadır. Yapılan analizler sonucunda,birinci hipotez, iş tatminini etkileyen faktörlere göre, bazı demografik özellikler tarafındandesteklenirken, bazıları tarafından ise desteklenmemektedir.Araştırmanın ikinci hipotezinde, ücret faktöründen duyulan iş tatmini düzeyinin, diğerfaktörlerden duyulan iş tatmini düzeyine göre daha düşük olduğu savunulmaktadır. Yapılananalizler sonucunda ücret faktörünün aritmetik ortalamasının en düşük olduğu ortayaçıkmıştır. Dolayısıyla, ekonomik faktörlerin iş tatmini üzerindeki etkisinin diğer faktörleregöre daha düşük olduğu yönündeki denence yapılan analizler sonucu desteklenmiştir.Araştırmanın üçüncü hipotezinde, ?işgören iş tatmini düzeyi arttıkça, dış müşteri tatminide artar? yönündeki denence savunulmaktadır. Bu hipoteze yönelik analizlerde, uygulamayapılan turizm işletmesinin dış müşteri tatmini ölçülmüş ve işgören iş tatmini ile arasındakiilişki belirlenmeye çalışılmıştır. Yapılan korelasyon analizi sonucunda, işgören iş tatmini iledış müşteri tatmini arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmadığı gözlenmiştir. Bunedenle, ?işgören iş tatmini düzeyi arttıkça, dış müşteri tatmini de artar? yönündeki denencedesteklenmemiştir.